Seniorklubbens tur til Nordjylland

I starten af september drog Landbrug og Tilsyns Seniorklub på tur til Nordjylland med alt hvad deltagerne kunne ønske sig af oplevelser, mad, natur og underholdning.

Seniorklub Nordjylland

15 deltagere var tilmeldt til seniorklubbens 3 dages arrangement i Nordjylland den 5. til 7. september 2019.

Ankomst
Der var ankomst til Hotel Søparken i Åbybro torsdag den 5. september kl. 15.00, hvor vi startede med kaffe og indkvartering. Der var en god snak over kaffen, hvor alle drøftede turen til Nordjylland, og om hvad folk havde oplevet, siden vi sidst var sammen. Nogle havde kørt 300 km, nogle 240 km og nogle 32 km.

Kl. 17.30 var der spisning, hvor vi fik en 3-retters menu.

Aabybro Ismejeri
Kl. 19.30 skulle vi være på Aabybro Mejeri, hvor vi fik en rundvisning til kl. 21.00.

Mejeriet indvejer ikke selv mælk, og har ikke selv leverandører. De indkøber fløde fra Arla, hvoraf de laver smør og is.

Det var rigtig spændende at høre om mejeriets produktion, at smage et kræmmerhus midt på turen og høre om mejeriets produktion af energitæt is, som bliver solgt til bl.a. hospitaler.

Til sidst så vi mejeriejerens samling af gamle og store biler og motorcykler. Her er blandt andet Krone 5, som har tilhørt kongehuset, en Rolls Royce og en Limousine, som bruges til blandt andet brudekørsel.

Alle bilerne - ca. 20 stk. - er køreklar og er på nummerplader. Efterfølgende blev serveret kaffe med kage og is.

Fredagens bustur
Efter morgenmaden fredag den 6. september blev vi hentet af bus, for at køre en tur i det nordjyske.

Vi kørte først langs vestkysten til Rubjerg Knude for at se fyret, som skal flyttes 80 meter.

Derefter kørte vi til Mårup kirkeplads. Kirken er flyttet, fordi den var ved at falde i havet.

Dernæst kørte vi til Hirtshals, hvor der lå store flotte skibe i havnen – blandt andet Oslo båden.

Undervejs spiste vi vores medbragte madpakke i et madpakkehus nær Bindslev Elværk, hvor vandet fra Uggerby å driver elværket og løber ned gennem Fisketrappen.

Herefter kørte vi gennem et skovområde til Frederikshavn, forbi Palmestranden.

Nu gik turen gennem Store Vildmose tilbage til Åbybro, hvor eftermiddagskaffen stod klar til os.

Kl. 18.00 fik vi en 3-retters menu, og kl. 20.00 blev vi afhentet af bussen og kørt til Ålborg, hvor vi skulle se cirkusrevyen. En rigtig god og spændende aften.

Kl. 24.00 var vi retur i Åbybro, godt trætte efter en lang, god og spændende dag.

Lørdagens tur i området
Lørdag den 7. september - efter morgenkaffen - gik turen vestpå i egne biler. Først gik turen til Aabybro Mejeri, hvor der var åbent for salg af smør, ost, is, marmelade og meget mere.

Så gik turen over Tranumenge til Slettestrand for at se de små både til lystfiskere og videre med stop ved Svinkløv Badehotel.

Hernæst videre til Thorup Strand, hvor der ligger 10 erhvervsbåde, som slæbes op på stranden - nogle købte fisk i butikken.

Derefter gik turen videre til Thorup Røgeri, som ejes og drives af ”Gutterne fra Kutterne”.

Vi havde herefter et stop på Bjerget, hvor vi havde udsigt til Bulbjerg og ud over Lund Fjord.

Nu gik turen til Østerild Testcenter, hvor der afprøves møller, der er op til 250 meter høje. Der er bygget et stort udstillingslokale, hvor vi kunne se udviklingen.

Så kørte vi til Vesløs Kro, hvor vi fik et stjerneskud for egen regning.

Kl. ca. 14.00 var turen slut og alle drog hjemover.

Fra deltagerne fik vi ros for nogle rigtig gode dage - et arrangement, som vi lavede til 1100,- kr./deltager.

Til denne tur rundt i Nordjylland har vi søgt og fået 5.000 kr. fra Landbrugs- og Tilsynsfunktionærernes Landssammenslutning.

Næste tur, som vi er ved at arrangere, er en 9-dages tur til Østrig, som starter 28. juni 2020.  Prisen bliver ca. 7.000 kr. I vil høre nærmere herom senere, men sæt allerede nu kryds i kalenderen.

På Landbrug & Tilsyns Seniorklubs vegne

Kaj Ostenfeld