Mangel på svin koster jobs
Både antallet af jobs og arbejdstiden påvirkes af den faldene mængde svin.
Foto: Shutterstock
15. oktober 2019

Mangel på svin koster jobs

12 tilsynsfunktionærer har mistet jobbet, fordi der mangler svin.
25.000 færre svin om ugen er noget, der kan mærkes på Danish Crown i Horsens. Normalt slagtes der 100.000 svin om ugen, men nu er produktionen faldet.

Det har kostet jobs og rammer også medlemmernes arbejdstid, fordi arbejdstiden er ændret, da der arbejdes færre timer på de 2 hold.

Opsagt efter 36 år
8 tilsynsfunktionærer har mistet jobbet i Horsens. I Herning er 4 blevet opsagt. Og en midlertidig ansat er ikke blevet forlænget. Næsten alle har været ansat i mere end 7 år og har derfor 6 måneders opsigelse. Nogle har været ansat så længe, at de har krav på en fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærloven.

”Et af vores medlemmer blev opsagt efter 36 års ansættelse,” fortæller formand for Landbrugs- og Tilsynsfunktionærernes Landssammenslutning Jørgen Nielsen, som selv arbejder i kødkontrollen på Danish Crown i Horsens.

”Jeg er bekymret for denne tendens. Det er bestemt ikke noget, vi har været vant til. Hidtil har jobbet som tilsynsfunktionær været et trygt job, hvor man kunne forvente at blive, indtil man gik på pension.”

Mangel på svin rammer ikke kun tilsynsfunktionærerne. Slagterierne har også afskediget ca. 130 slagteriarbejdere.

„Hidtil har jobbet som tilsynsfunktionær været et trygt job.“

Jørgen Nielsen

Formand for Landbrugs- og Tilsynsfunktionærernes Landssammenslutning