26. maj 2015

Mænd i fysisk hårde jobs forebygger mindst

Et knæk i ryggen hos kiropraktoren eller behandlinger for nakkesmerter hos massøren. Ejendomsfunktionærer, sanitører og andre, der har fysisk krævende jobs kan via deres sundhedsordning få bugt med mindre skader fra arbejdet, inden de udvikler sig til decideret nedslidning og i sidste ende førtidspension.

Men mænd er mindre tilbøjelige til at bruge ordningen. Det viser en ny analyse fra PensionDanmark.

Af de mænd, der i løbet af perioden 2008-2014 har haft en sundhedsordning som del af pensionsordningen i PensionDanmark har ni procent – svarende til hver 11. – i gennemsnit fået behandlinger via ordningen. Til sammenligning gælder det for 13 procent af de kvinder, som i løbet af samme periode har været omfattet af ordningen. Det svarer til hver ottende.

I alle årene har andelen af mænd, der får behandling via sundhedsordningen været lavere end andelen af behandlede kvinder.

-Generelt har mænd nok i højere grad end kvinder en tendens til at bide smerterne i sig og knokle videre i stedet for at søge behandling. Den indstilling kan imidlertid få fatale følger for vore mandlige medlemmer, hvis skader ikke bliver behandlet i tide. Derfor er et opgør mod machokulturen vigtig, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Fysisk nedslidning – sygdomme i bevægeapparatet – er den hyppigste årsag til førtidspensionering for PensionDanmarks medlemmer. Fire ud af 10 førtidspensionstilkendelser blandt medlemmerne i perioden 2008-2014 var forårsaget af slidskader. I befolkningen som helhed gælder det kun for ca. to ud af 10 førtidspensionstilkendegivelser.

Sundhedsordningen i PensionDanmark giver medlemmerne fri adgang til forebyggende behandlinger hos en fysioterapeut, kiropraktor, massør eller zoneterapeut. Ved udgangen af 2014 havde 276.000 medlemmer en sundhedsordning som del af pensionsordningen.