17. juni 2015

Demonstranter vendte Ryanair ryggen

Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson er vant til at blive modtaget med buh-råb, når han er på vej ind i Arbejdsretten i København. Men den velkomst måtte han undvære i mandags, hvor han i stedet blev mødt af en flok demonstranter, der vendte ham ryggen for at udtrykke deres foragt for de løn- og arbejdsforhold, Ryanair byder medarbejderne.

Mandagens retsmøde endte med, at de tre dommere i Arbejdsretten efter at have hørt på vidneforklaringer fra sagens to parter erklærede, at de måtte have betænkningstid, inden de kunne komme med en endelig afklaring på, om FPU, Flybranchens Personale Union, en landssammenslutning i Serviceforbundet, lovligt kan blokere Ryanairs flyvninger fra Københavns Lufthavn i Kastrup. Lovliggøres blokaden, står en række andre forbund i LO, klar til at bruge konfliktvåbnet i solidaritet med FPU, der kæmper for at få overenskomst for Ryanairs medarbejdere i både cockpit og kabine.

-Vi væbner os med tålmodighed, og håber selvfølgelig stadig på en afgørelse i Arbejdsretten, der falder ud til vores fordel, siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen.

Selv om mange havde håbet på en afgørelse i Arbejdsretten mandag, ødelagde det ikke humøret hos de mange deltagere i demonstrationen. De tog imod "Luftens Helte"s invitation til folkefest på Islands Brygge. Ikke mindst de mange jyske sympatisører, der var kommet i busser fra både Aalborg, Randers, Aarhus og Horsens, var engagerede festdeltagere.

Temaet var Irland, fordi arrangørerne gerne ville afkræfte Ryanairs påstand om, at LO og FPU har noget imod Irland.

-Vi er vilde med Irland og irerne, og vi benyttede da også lejligheden til at sende masser af varme tanker til vores irske broderfolk – med både musik og humor, siger FPU-næstformand Anders Mark Jensen.

Ved festen holdt LO’s næstformand Lizette Risgaard, Enhedslistens Johanne Schmidt Nielsen og en række irske fagforeningsfolk og tidligere Ryanair-ansatte taler, mens irske folkemusikere satte et musikalsk præg på arrangementet.