03. oktober 2016

VSL: Claus Hjort begår social dumping

Vagterne i bl.a. Finansministeriet arbejder på en overenskomst, der på lønområdet er 26 procent lavere end den overenskomst, VSL, Vagt- og Sikkerhedsfunktionærerne, i Serviceforbundet, har lavet med arbejdsgiverne.

SF-folketingsmedlem Karsten Hønge kalder det social dumping, og formanden for VSL, Peter Jørgensen, er selvsagt enig. Sagen bliver draget frem i en artikel i dag i Avisen.dk.

Det er firmaet Alliance Security, der beskæftiger vagtfolkene i en række ministerier, og dette firma har overenskomst med Krifa. VSL er kommet i besiddelse af en lønseddel fra firmaet, og det fremgår heraf, at indehaveren af lønsedlen har fået næsten 31.000 kr. mindre udbetalt over en seks måneder lang periode, end hvis han havde været på VSL-overenskomsten, som er den officielt anvendte overenskomst i vagt- og sikkerhedsbranchen.

Ministerier og styrelser gør i princippet ikke noget ulovligt ved at benytte firmaet. Alle leverandører kan deltage i budgivning, men i Avisen.dk fastslås det også af Moderniseringsstyrelsen, der er en del af Finansministeriet at ”leverandørerne er forpligtet til at sikre og øvrige vilkår, der som minimum svarer til de overenskomstvilkår, der gælder på området!”

-Vi mener ikke, Moderniseringsstyrelsen følger egne anvisninger her, siger Peter Jørgensen, VSL, der i efteråret  deltog i et møde med styrelsen, hvor en repræsentant herfra anerkendte VSL’s ovrenskomst med DI. Det er helt uacceptabelt, at politikerne medvirker til et så åbentlyst tilfælde af social dumping.

Avisen.dk har uden held forsøgt at få finansminister Claus Hjort Frederiksen til at kommentere sagen.