Ejnar K. Holst

Vi tager fra de fattige og giver til de rige

”Det er mærkeligt, at vi har så fintfølende instrumenter, at der kan sidde en mand på Hawai med en seismograf og forudse, hvornår der kommer et nyt jordskælv eller en ny tsunami et eller andet sted i verden. Men der er ikke nogen, der har kunnet forudse hverken Brexit eller Trumps triumf. Det burde bare ikke komme bag på os. For det er en kamp mellem tryghed og utryghed. Og ulighed skaber utryghed. ”

Næstformand i LO, Ejnar Holst, kom med sin hilsen til forsamlingen, og fortsatte: ”Alle vil gerne kunne klare sig selv. Have et godt job. Men vi bliver mødt med reformer, der pålægger os at spare, sådan at vi tager fra de fattige og giver til de rige.
Frihed, lighed og broderskab, skal ikke afløses af friværdi, fradrag og vækst. Det vil vi ikke acceptere. ”

Ejnar Holst lagde vægt på, at vi er afhængige af hinanden, uanset om vi boglige eller faglige, og at vi ikke kun skal se på den økonomiske vækst, men også på den velstand velfærd giver.

”Det er her vores ansvar ligger – politisk og fagligt”, sagde Ejnar Holst.