2. nov 2017

Statens ansatte risikerer at miste retten til betalt frokostpause

Læs pressemeddelelsen fra Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) herunder.

Du kan også læse mere på politiken.dk, hvor der onsdag aften blev udgivet en artikel om Finansministeriets udmelding om at inddrage en rettighed, som er en integreret del af de statsansattes overenskomstgrundlag. Du kan læse hele artiklen her

Finansministeriet åbner for at fjerne medarbejdernes betalte frokostpause – uden forhandling eller lønforhøjelse

Medarbejderne skal sættes op i arbejdstid uden, at de får mere i løn for det. Det kan blive konsekvensen, hvis Finansministeriet får held til at inddrage den betalte frokostpause på de offentlige arbejdspladser.

Retten til betalt frokostpause, således som den administreres på statens arbejdspladser, er en del af den samlede pakke for statens ansatte, og dermed en integreret del af overenskomstgrundlaget. Den ret hævder Finansministeriet ensidigt at kunne fjerne uden forhandling.

Formand for Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Flemming Vinther, der repræsenterer de 180.000 ansatte i staten, mener, at det er dybt kritisabelt.

”Igen skal vi være vidne til besparelser i den offentlige sektor. Denne gang på de statslige arbejdspladser via de ansattes arbejdsvilkår. Den danske model sættes ud af spil, når arbejdstiden med et hug – og uden forhandling – kan sættes op med 2,5 timer om ugen, uden at lønnen følger med. Det kan vi selvfølgelig ikke bare stiltiende acceptere, og jeg er tilfreds med, at Akademikerne har reageret skarpt i forhold til de stillingsopslag, vi nu ser på deres område, hvor betalt spisepause optræder på linje med frugtordninger og massage.

Og han fortsætter:

”Over den sidste tid har vi oplevet en arbejdsgiver, der ikke skyr nogen midler i forsøget på at snige forringelser af medarbejdernes vilkår ind af bagdøren. Det lægger yderligere pres på vores medlemmer, der i forvejen løber alt for hurtigt for at få enderne til at mødes og sikre vores fælles velfærd. Et andet eksempel er opsigelsen af de tre betalte fridage for flere grupper.”

At skiftende regeringer vælger at underfinansiere den offentlige sektor er slemt nok, men at forestille sig, at økonomien skal bringes i balance ved at forringe vores medlemmers vilkår, det står vi simpelthen ikke model til. Nok er nok!

Meldingen fra Finansministeriet om den betalte frokostpause kommer kort tid inden, der skal forhandles overenskomst for netop de statsligt ansatte.

CFU og Finansministeriet udveksler krav den 15. december 2017.

Kontaktoplysninger

Kontakt For yderligere kommentarer kontakt CFU-formand Flemming Vinther, på mobil 20 41 93 61.

CFU består af Akademikerne, Lærernes Centralorganisation, CO10 og OAO-Stat. CFU repræsenterer 180.000 ansatte i staten.

Vigtige nyheder

Vi sætter regeringen under pres for at ændre førtidspensions- og fleksjobreformen

Serviceforbundet er en del af en alliance af 59 store fagforbund og interesseorganisationer, som står sammen med et krav om at få ændret...