22. mar 2018

Slut med dansk kød i køledisken under storkonflikten

Findes der ikke en løsning på de offentliges overenskomstforhandlinger, er det slut med danske svinekoteletter, kyllingebrystfileter og hakket dansk oksekød i køledisken.

Storkonflikten betyder, at bl.a. Serviceforbundets 350 statsansatte tilsynsteknikere i kødkontrollen vil strejke fra den 4. april. Staten har svaret igen ved at varsle lockout af over 100.000 statsansatte fra den 10. april, men da Moderniseringsstyrelsen vurderer at bl.a. tilsynsteknikerne har særligt kritiske arbejdsopgaver, er de friholdt i lockoutvarslet. Strejkevarslet er dog stadig gældende.

Tilsynsteknikerne er en uundværlig del af dansk kødproduktion, da kødet skal kontrolleres efter slagtning, for at forbrugerne kan være sikre på, at det er sikkert at spise. Kort sagt, uden tilsynsteknikere på arbejde vil de danske slagterier lukke ned for slagtningerne.

Mangel på dansk kød

Holder du af godt dansk svinekød, kyllingebrystfileter eller en god dansk hakkebøf, kan det være en god idé at fylde fryseren op inden d. 4. april. Når slagtningerne stopper, kan der hurtigt opstå mangel på dansk kød i supermarkederne. Det kan i værste fald udløse en kødhamstringsbølge og forhøjede priser på kød, ligesom man så det i 1998 med gærkrisen. Det vil formanden for Serviceforbundets tilsynsteknikere Jørgen Nielsen gerne være foruden:

”Vi skal have situationen afklaret. Hvis tilsynsteknikerne strejker, så lukker slagterierne, og så kan man ikke få slagtet.”

”Det er ærgerligt, at staten ikke er mere forhandlingsvillig. Vi mener kun, det er rimeligt, at vores statsansatte tilsynsteknikere får del i væksten, ligesom mange privatansatte også er steget i løn. Vi står sammen med alle vores offentlige kolleger og opfordrer staten til at finde en god løsning for alle.” slutter Jørgen Nielsen.

Eksporten stopper

Alene lukningen af svineslagtningerne har en stor økonomisk betydning for kødindustrien. I 2016 var der 12,3 mio. slagtesvin i Danmark, og eksporten af danske svin udgjorde over 30 mia. kr. i 2016. Eksporten vil i tilfælde af en storkonflikt blive påvirket negativt, da der under konflikten ikke vil kunne eksporteres kød, fordi kødet skal godkendes af en tilsynstekniker for at kunne eksporteres.

For yderligere kommentarer kontakt:

Jørgen Nielsen, formand for Landbrugs- og Tilsynsteknikerne under Serviceforbundet

Kim Vormsby, næstformand i Serviceforbundet
Mobil: 2027 7939

Vigtige nyheder

Arbejdsskader og firmafester

Årets julefrokoster nærmer sig med hastige skridt, og hvert år kommer medarbejdere til skade på forskellige måder.