Ferieloven
Foto: Shutterstock
7 dage siden

Har du feriedage tilbage? Det skal du gøre, så dine penge ikke forsvinder

Nu er det på høje tid at få aftalt din restferie. Ved du, hvad du kan få udbetalt, og hvad du kan overføre til næste år? Se det her

Inden 1. maj skal du holde din ferie. Kan du ikke holde ferie, skal du lave en skriftlig aftale med din arbejdsgiver om at overføre ferie. Du kan risikere, at dine penge går helt tabt, hvis du ikke kender reglerne.

Mange glemmer, at de har ferie og feriepenge til gode. Det betyder, at der står mere end 100 millioner herreløse kroner i Arbejdsmarkeds Feriefond.

Her kan du se svar på de mest almindelige spørgsmål, vi får om restferie:

Hvad er forskellen på ferie og feriefridage?
Ferie er en ret, du har, som er fastsat ved lov. Vi har alle ret til 5 ugers ferie om året. Den ferie, du har tilbage, når du har holdt din sommerferie, kaldes din restferie.

5 feriefridage er en ret, som fagforeningen har forhandlet til dig i overenskomsten. Den gælder kun for dig, der arbejder under en overenskomst. Overenskomsten sikrer dig altså en 6. ferieuge hvert år.

Hvornår skal jeg holde min restferie?

Du skal afholde din restferie inden 1. maj. Det står i ferieloven og gælder for alle. Mange holder restferie i marts og april.

Kan min arbejdsgiver bestemme, hvornår jeg holder min restferie?
Du har krav på at kunne holde din ferie inden 1. maj.

Hvis din arbejdsgiver vil placere dine feriedage, skal det varsles med en måned.

Kan jeg overføre restferie til næste ferieår?
Du kan overføre din femte ferieuge til det nye ferieår, hvis du laver en skriftlig aftale med din arbejdsgiver. Det skal du gøre, inden ferieåret udløber 1. maj.

Det kan især være en god ide at gøre i år, fordi vi får en ny ferielov, som træder i kraft næste år. Den kommer til at betyde, at du kun har optjent 3 ugers sommerferie i 2020. Hvis du allerede nu ved, at du vil holde mere end 3 ugers sommerferie, eller  hvis du vil holde efterårsferie, får du brug for overført ferie fra i år. Loven vil dog også give mulighed for at holde ferie på forskud. Læs mere om den nye ferielov her

Hvis din arbejdsgiver ikke vil indgå en aftale om at overføre din ferie, har du krav på, at din restferie bliver lagt inden 1. maj.

Kan jeg få udbetalt mine feriepenge for restferien?
Du kan få udbetalt din feriepengene efter 30. april, men kun hvis du har været forhindret i at holde ferie, for eksempel fordi du var syg eller på barsel.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg har feriepenge tilbage?
borger.dk kan du tjekke, om du har feriepenge til gode.
Log på med NemId og se, om du har feriepenge til gode

Jeg har feriepenge til gode for tidligere ferieår, hvordan får jeg dem?
Du kan søge om at få dine feriepenge fra tidligere ferieår udbetalt. Det kan du gøre op til 3 år efter ferieårets udløb.

Du kan dog kun få pengene, hvis du rent faktisk har afholdt ferie uden at få feriepengene udbetalt, eller du var forhindret i at holde den, fordi du var syg eller på barsel.

Har du ikke holdt ferie, kan du vinke farvel til dine feriepenge. De er gået tabt.

For at søge skal du sende dokumentation for, at du har været forhindret i at holde ferie, eller at du har holdt ferie uden at få udbetalt dine feriepenge.
Du skal sende dokumentationen til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via Digital Post på borger.dk

Du kan også sende den til:

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S.

Planlæg din efterårsferie i 2020 allerede nu

Det lyder måske lidt mærkeligt her i marts 2019 at tænke på efterårsferie næste år, men årsagen er, at vi til næste år får en ny ferielov.
En af de store ændringer i den nye ferielov er, at ferieåret begynder 1. september 2020. En anden ændring er den måde, du opsparer feriepenge på. Efter den nye lov kan du nemlig ikke nå at opspare en uges ferie til efterårsferien i 2020, medmindre du har lagt feriedage til side nu eller bruger dine feriefridage. Det samme gælder, hvis du vil holde mere end 3 ugers sommerferie i 2020.
Vi kan berolige dig med, at i 2021 vil du igen kunne nå at spare op til lang sommerferie og efterårsferie, da er loven nemlig trådt helt i kraft.
Læs mere om den nye ferielov her

Læs også:
Pas på falske SMS’er om feriepenge
Ny ferielov, hvad betyder det for dig?

Vigtige nyheder

Sommertid! Hvad med din løn?

Natten til søndag den 31. marts skifter vi vanen tro til sommertid. Og selvom der er delte meninger om det praktiske i at ændre på vores indre...