Plejefamiliernes Landsforening
17. april 2019

Plejefamiliernes Landsforening optages i Serviceforbundet

En enig hovedbestyrelse har sagt ja til at optage Plejefamiliernes Landsforening i Serviceforbundet fra 1. juli 2019.

”Jeg kan bekræfte, at vi har lavet en aftale med Plejefamiliernes Landsforening, som har valgt at blive en del af Serviceforbundet og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),” siger John Nielsen, formand for Serviceforbundet. ”Vi er et forbund, som er kendetegnet ved, at hver tilknyttet fagforening er en selvstændig organisation, som dækker ét eller flere fag i hele landet. Vi stiller mange forskellige ydelser til rådighed for vores fagforeninger, fx jurister, hjælp til overenskomstforhandlinger og andre eksperter, som fagforeningen og medlemmerne kan trække på - blandt andet vores socialrådgivere”.

Plejefamiliernes Landsforening besluttede på en generalforsamling i starten af marts, at organisationen skulle være en fagforening for plejefamilier.

”Vi har søgt optagelse i Serviceforbundet, fordi det er et forbund under FH, som giver os mulighed for at eksistere som selvstændig fagforening, som kun optager plejefamilier”, siger formanden for Plejefamiliernes Landsforening, Thomas Vorre.

Han tilføjer, ”som det er lige nu, er plejefamilier ansat på en mærkelig måde. Kommunerne betragter os mere som serviceudbydere end som ansatte. Vi får ikke løn på traditionel vis, men månedlige vederlag, der fastsættes efter, hvor kompleks sagen er. Vi ser derfor frem til at blive en del af Serviceforbundet, da vi her stadig er en selvstændig organisation, men får fordelene ved at være en del af et større fællesskab”.

Vigtige nyheder

Mister jeg min ferie, hvis jeg bliver syg før eller under ferien?

Ferieloven giver dig ret til ferie på et senere tidspunkt, hvis du bliver syg. Har du styr på reglerne, hvis du bliver syg før eller under ferien?...