Plejefamilie
Plejefamiliernes Landsorganisation besluttede i marts, at de skulle være en selvstændig fagforening. 1. juli 2019 bliver PLF optaget i Serviceforbundet.
Foto: Shutterstock
28 dage siden

1. juli byder vi Plejefamiliernes Landsforening velkommen

John Nielsen, formand for Serviceforbundet, glæder sig over, at PLF har valgt at blive en del af Serviceforbundet og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)

- Serviceforbundet er kendetegnet ved, at hver tilknyttet fagforening er en selvstændig organisation, som dækker ét eller flere fag i hele landet. Her passer Plejefamiliernes Landsforening godt ind. Vi stiller mange forskellige ydelser til rådighed for vores fagforeninger, for eksempel hjælp til overenskomstforhandlinger, jurister, socialrådgivere og andre eksperter, siger John Nielsen.

Plejefamiliernes Landsforening besluttede i starten af marts, at organisationen også skulle være en fagforening for plejefamilierne. De er nu i gang med at forhandle overenskomst med KL.

Vi skal arbejde for ordnede forhold

- Vi har søgt optagelse i Serviceforbundet, fordi det er et forbund under FH, som giver os mulighed for at eksistere som selvstændig fagforening, som kun optager familieplejere, siger formanden for Plejefamiliernes Landsforening, Thomas Vorre.

Han fortæller, at plejefamilier lige nu er ansat på en mærkelig måde.

- Kommunerne betragter os mere som serviceudbydere end som ansatte. Vi får ikke løn på traditionel vis, men månedlige vederlag, der fastsættes efter, hvor kompleks sagen er. Vi glæder os til at blive en del af Serviceforbundet, så vi kan få skabe bedre vilkår for plejefamilierne.

Vigtigt med overenskomst

Formand for Serviceforbundet, John Nielsen er enig og supplerer:

- Det er vigtigt, at alle i Danmark får mulighed for at få ordnede forhold med en overenskomst. Inden for mange brancher vinder usikre ansættelsesformer frem. Familieplejerne og alle andre danskere skal have overenskomster og rammeaftaler, så de har tryghed i ansættelsen.

PLF har knap 1.000 medlemmer.