Ny eu dom Nu skal arbejdstiden registreres
En ny EU-dom slår fast, at chefen har pligt til at registrere din arbejdstid.
Foto: Shutterstock
17. juni 2019

Arbejdsgiverens ansvar, at arbejdstiden ikke løber løbsk

Det bliver arbejdsgiveren og ikke dig, der har bevisbyrden, hvis I er uenige om, hvor meget du har arbejdet. Med EU-dommen kan omfanget af gratis og udokumenteret overarbejde begrænses. Der går dog en rum tid, før de nye regler bliver til virkelighed.

En ny EU-dom betyder, at alle virksomheder i EU skal have et system, der måler længden af medarbejdernes daglige arbejdstid.

- Vi har en del sager om optjent overarbejde. Det kan være svært at bevise. Derfor er EU-dommen glædelig, for med den bliver bevisbyrden vendt om, så den ligger hos arbejdsgiveren, siger næstformand Kim Vormsby.

- Jeg vil dog stadig opfordre vores medlemmer til selv at holde styr på timerne. Hvis de har styr på deres timer, så har vi lettere ved at hjælpe dem i den type sager.

Der skal udvikles et system til at registrere
Ændringerne sker ikke lige med det samme. For først skal systemet til måling og kontrol af arbejdstiden udvikles. Dommen betyder, at alle arbejdsgivere i EU-landene skal indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system, der gør det muligt at måle længden af hver enkelt lønmodtagers daglige arbejdstid.

Det bliver op til hvert enkelt medlemsland at finde et pålideligt system, der kan fungere i en praktisk hverdag.

Vigtige nyheder

Mister jeg min ferie, hvis jeg bliver syg før eller under ferien?

Ferieloven giver dig ret til ferie på et senere tidspunkt, hvis du bliver syg. Har du styr på reglerne, hvis du bliver syg før eller under ferien?...