Har du stress?
Kender du symptomerne på stress?
Foto: Shutterstock
13. september 2019

Er du i tvivl, om du har stress? Tag stresstesten

Det er ikke usundt at være lidt stresset af og til. Men hvornår er det for meget? Det kan være svært at vurdere selv. Du kan teste dig selv for stress. Hvis alarmklokkerne ringer, så skal du have gjort noget ved det. Vi giver dig gode råd til at komme videre.

Er du i tvivl, om du har stress? Så kan du tage en stresstest. Det er vigtigt for dig at vide, om du lider af stress, for det går ikke væk af sig selv.

Stress-begrebet dækker over to forskellige ting: En stressreaktion og en stresstilstand. Vi er fra naturens hånd udstyret med en stressreaktion, når der sker noget pludseligt og uventet. Så skal vi kunne handle, for eksempel flygte.

En stressreaktion kan udvikle sig til en stresstilstand, men du kan også få en stresstilstand uden først at have oplevet en stressreaktion. Når du er i en stresstilstand, bliver du overbelastet, og jo mere stressede vi er, jo mindre overskud har vi. Står det på i længere tid, kan det udvikle sig en til langvarig tilstand, som du skal have hjælp til at komme ud af.

Læs mere om stress