Lars Ritz bor på et landsted. Der er heste, jord og skov. Her er plads til at boltre sig for både børn og voksne.
13. december 2019

Lars sagde sit job som vagt op og blev plejeforælder på fuld tid

Kan man gå fra at være vagt på fuld tid til at være plejeforælder på fuld tid? Ja, det kan man. Den tidligere vagt Lars Ritz har taget turen. Måske er det også noget for dig at have et barn i pleje eller være aflastningsfamilie for børn, der har det svært. Det kan være ved siden af dit job eller måske som Lars på fuld tid.

På et landsted i Brenderup nær Middelfart bor Lars Ritz, hans kone Vivi, deres søn på 10 år og 4 plejebørn i alderen 5 til 20 år. Sådan har det ikke altid været. Lars Ritz har arbejdet på fuld tid som vagt i 21 år, og han har været fællestillidsrepræsentant i 10 år.

For 2½ år siden sagde han vagtjobbet op. Hans kone havde nogle år tidligere sagt sit pædagogjob op for at blive plejeforælder på fuld tid.

- Med fuldtidsjob og arbejdet som tillidsrepræsentant var jeg meget væk, så vi tog beslutningen om at blive plejefamilie på fuld tid, da vi for 3 år siden fik plejebarn nummer 3. Efterfølgende har vi fået endnu et plejebarn, siger Lars Ritz.

Beslutningen om at blive plejefamilie er modnet over tid. Det startede med, at de blev aflastningsfamilie for 2 drenge på 5 og 8 år og havde dem hver anden weekend og i ferier. For 8 år siden fik de det første fuldtidsplejebarn.

Mangel på plejefamilier
Der er generelt mangel på plejefamilier i Danmark. Mere end hver anden kommune kan ikke finde nok plejefamilier. Især øst for Lillebælt kniber det. Dertil kommer, at gennemsnitsalderen for godkendte plejefamilier i dag er 56 år. Så der er brug for yngre plejefamilier til at erstatte dem, der går på pension.

I 2017 var 65 procent af anbragte børn i plejefamilie og 35 procent af anbragte børn i en døgninstitution eller opholdssted. Hovedreglen er, at de mest belastede børn, som ikke skønnes at kunne fungere i en familie, kommer på institution eller opholdssted.

Hav hjertet med og lyt til din mavefornemmelse
Lars og Vivi har begge haft en fælles interesse for plejebørn, siden de mødtes for 17 år siden. De startede med at være aflastningsfamilie. Men valgte senere at blive plejefamilie på fuld tid for at få et tættere forhold til børnene.

Lars Ritz har nogle gode råd til dig, der overvejer at tage børn i pleje.

• Lyt til dit hjerte og din mavefornemmelse. Du hjælper børn, der har det svært. Brænder du for det, så find ud af, om det er noget for dig. Hvis du ikke har mod på at blive plejefamilie på fuld tid, kan du starte som aflastningsfamilie.
  • Vær realistisk. Et godt hjerte gør det ikke alene. Du skal overveje, om du og din familie har overskud og rammerne til at give et plejebarn eller flere plejebørn den omsorg, der er brug for. Kommunen vurderer, om barnet passer ind i din familie, men barnet kan have andre problemer, som ikke kunne forudses.
  • Sørg for at få en struktureret og tryg hverdag. Plejebørn har ofte manglet faste rammer og ansvarlige voksne. Nogle har været ”voksne” for deres mor eller far og mindre søskende. Faste rutiner vil hjælpe dem til at få en rolig hverdag.
  • Prøv at få et godt forhold til barnets biologiske forældre, hvis det er muligt – og det er det ikke altid. Et godt samarbejde øger muligheden for, at barnet trives og kan lide at bo hos dig som plejefamilie.
  • At være plejefamilie indebærer et tæt samarbejde med kommunen eller kommuner, hvis man som os har børn fra 3 forskellige kommuner. Kommunens tilsyn går ikke altid glat, og der er meget forskel på de enkelte kommuners håndtering af plejefamilier. Vi har for eksempel oplevet, at der kom ny socialrådgiver flere gange. Så du kan få en del udfordringer i forhold til kommunen.
  • Vigtigst af alt: Gør det ikke for pengenes skyld, men fordi du brænder for at hjælpe. Du bliver aflønnet med vederlag, som kommunen fastlægger hvert år, så du ved faktisk ikke, hvordan din aflønning bliver i fremtiden.

Vil du vide mere
Plejefamiliernes Landsforening (PLF) er en fagforening under Serviceforbundet. PLF ved alt om plejefamiliernes vilkår, lovgivning og regler. Medlemmerne af bestyrelsen for PLF er selv plejefamilier.

Du kan kontakte PLF på landsforeningen@plejefamilierne.dk

Og du kan læse mere om PLF her