Lønmodtagernes feriemidler
Hvis din arbejdsgiver indberetter løbende til Lønmodtagernes Feriemidler, kan du allerede nu gå ind og se, hvor mange penge, du har stående.
Foto: Shutterstock
11. februar 2020

Nu kan du se, hvor mange penge du har i Lønmodtagernes Feriemidler

I overgangsåret, inden den nye ferielov træder i kraft 1. september 2020, optjener du feriepenge, som din arbejdsgiver skal sætte ind i Lønmodtagernes Feriemidler.

Hvis du har været i job efter 1. september 2019, skal din arbejdsgiver indberette feriepenge til Lønmodtagernes Feriemidler. Hvis din arbejdsgiver indberetter løbende og ikke venter med at indberette til senere på året, kan du allerede nu følge med i, hvad der står på din konto i Lønmodtagernes Feriemidler.

De feriepenge, du optjener fra 1. september 2019 til 31. august 2020, bliver ”indefrosset", fordi vi ellers alle ville have ret til op til 10 ugers ferie, når den nye ferielov træder i kraft 1. september 2020.

Dine indefrosne feriepenge bliver sat ind i den nye fond: Lønmodtagernes Feriemidler. Din arbejdsgiver skal have indberettet dine feriepenge til fonden senest 31. december 2020.

Pengene udbetales automatisk, når du når pensionsalderen eller forlader arbejdsmarkedet af anden årsag.

Her kan du se, hvad din arbejdsgiver har indberettet
Frem til 31. december 2020 kan du løbende følge med i, hvad din arbejdsgiver indberetter. Nogle arbejdsgivere vil indberette løbende, og andre vil først indberette senere, men alle skal senest have indberettet den 31. december 2020.

www.borger.dk er der lavet en selvbetjeningsløsning, hvor du kan følge med i, hvad din arbejdsgiver indberetter, og hvor mange dage, der er indberettet.

Du skal logge ind med dit NemID. Under beløbet står, om der er trukket skat eller ej. I starten af 2021 får du brev om det endelige beløb.

Her finder du din opsparing

Hvis der ikke står et beløb, og du har haft job efter 1. september 2019, så spørg din arbejdsgiver, om det er, fordi indberetningen sker senere.

Sådan får du pengene udbetalt

Lønmodtagernes Feriemidler udbetaler automatisk opsparingen:

• Når en medarbejder når folkepensionsalderen (der er mulighed for at udsætte udbetalingen)
  • Til dødsboer
  • Hvis den samlede indberetning til Lønmodtagernes Feriemidler er på maks. 1.500 kr.

Opsparingen kan tidligst udbetales fra den 1. oktober 2021.

Medarbejderen kan ansøge om at få opsparingen udbetalt ved:

• Førtidspension
  • Seniorpension
  • Efterløn
  • Tilkendt fleksydelse
  • Udbetalt alderspension, der er oprettet som del af et ansættelsesforhold
  • Varigt ophold i udlandet