Løn og rettigheder på arbejdspladsen hvis du får coronavirus eller kommer i karantæne
Kend dine rettigheder, hvis du får coronavirus eller kommer i karantæne.
Foto: Colourbox
27. februar 2020

Corona: Kend dine rettigheder på arbejdspladsen

Se her hvad du skal gøre, hvis du bliver syg, kommer i karantæne eller strander på ferie.

Coronavirus breder sig hurtigt fra land til land. Vi har allerede set de første smittede og karantæneramte i Danmark.

Men hvad er dine rettigheder, hvis du bliver sat i karantæne med mistanke om, at du er smittet?

LÆS OGSÅ: 50 spørgsmål og svar om corona og sygdom, karantæne, ferie, barns sygdom

Vi har spurgt advokat i Serviceforbundet Marianne Borker.

”Det er første gang vi oplever en situation som denne, så vi kan ikke pege på tidligere afgørelser om smitsomme vira, men vores udgangspunkt er, at bliver du fx sat i karantæne på din ferie på Tenerife på mistanke om coraonavirus, er der tale om en forcemajeure lignende situation. Det betyder, at udefra kommende forhold gør, at du ikke kan møde på arbejde, og dermed er du uden skyld i din situation. Men du kan nok ikke regne med at få løn i de dage hvor du bliver væk fra dit arbejde udover ferieperioden, svarer advokat Marianne Borker fra Serviceforbundet.

Hvad er mine rettigheder, hvis jeg bliver ramt af coronavirus og kommer i karantæne?
”Udgangspunktet må være, at kommer du i karantæne på grund af myndighedernes mistanke om at du er smittet med coronavirus, så gælder de samme regler som ved al anden sygdom. Det samme gælder naturligvis hvis du faktisk er syg i din karantæneperiode - uanset om du er smittet med corona eller en anden virus. Sygdom er lovligt forfald, og du er derfor omfattet af reglerne om sygefravær og løn under sygdom i din overenskomst. Det er vigtigt, at du kontakter din arbejdsgiver med det samme og informerer om situationen,” påpeger advokaten. ”Hvis du tror, du har coronavirus, bør du følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger og skal du sygemeldes, skal du følge reglerne på din arbejdsplads.”

Hvad er mine rettigheder, hvis jeg strander på ferie?
Lige nu er den del danske turister strandet på Tenerife. Det kan ske for mange andre, efterhånden som virus spreder sig.

”Hvis du er sat i karantæne af sundhedsmyndighederne i et andet land, og derfor ikke kan komme hjem,  skal du kontakte din arbejdsgiver med det samme. Hvis du af andre grunde strander i udlandet, og det ikke er din skyld, og er forsinkelsen ikke længerevarende, må arbejdsgiver som udgangspunkt accepterer dette.  Men du skal kontakte fagforeningen, så du kan få rådgivning om, hvordan du skal forholde dig i den konkrete situation,” råder advokat Marianne Borker fra Serviceforbundet.

Læs myndighedernes anbefalinger om coronavirus:
Sundhedsstyrelsen