3 ting du skal huske, når du skal flytte
Du skal huske at få din egen forsikring med det samme. Hos Alka får du en god og billig forsikring.
Foto: Shutterstock
17. juni 2020

3 ting, du SKAL huske, når du flytter hjemmefra

Tillykke, nu flytter du hjemmefra. Men ved du, om dine forældres forsikring gælder for dig, når du flytter hjemmefra? Og hvad koster egentlig en forsikring? Det, og andre nødvendige spørgsmål, får du svar på her.

Der er mange ting at holde styr på, når du flytter hjemmefra. Noget af det tænker du måske ikke så meget over.

Men du er nødt til at have din egen forsikring, for dine forældres forsikring dækker ikke.

Hvis du bor sammen med en kæreste, så skal I lave en samejekontrakt. Og i din arbejdsmarkedspension skal du sørge for at få skrevet ind, hvem der skal arve dig, hvis du dør.

For omkring 100 kroner om måneden er du forsikret hos Alka
Når du flytter hjemmefra, skal du have din egen indboforsikring. Hvis du får indbrud, eller der opstår brand eller vandskade, mister du alt, hvis du ikke er forsikret. Og hvad værre er, får din underbo vandskade på grund af dig, så kan du komme slemt i knibe uden forsikring.

Hos Alka får du en ekstra billig indboforsikring, når du er under 30 år og medlem af en fagforening under FH. Og det er du, når du står i en af Serviceforbundets fagforeninger.

Indboforsikringen dækker alle dine ting, også din mobil, cykel og computer. Hele din husstand er omfattet af forsikringen, og der følger en ansvarsforsikring med, hvis du ødelægger andres ting. Der er ikke noget loft for værdien af dit samlede indbo. Det kaldes sumløs dækning.

Forsikringen koster 1.066 kroner pr. år med en selvrisiko på 2.000 kr. I det beløb er stormflodsbidrag og garantifond med. Hvis du vil have en lavere selvrisiko på 1.000 kroner, skal du betale 1.231 kroner om året.

Se mere her

Er du nyuddannet, får du gratis forsikring i et år
Du kan få indboforsikring hos Alka helt gratis det første år, hvis du er nyuddannet og fortsætter med at være medlem af din fagforening.

Du får forsikringen ved at klikke her og udfylde dine oplysninger.

Du og din kæreste skal sikre hinanden
Har du en kæreste, kan I lave samejekontrakt og eventuelt testamente hos Testaviva. På den måde sikrer I hinanden, hvis I ikke er gift.

En samejekontrakt er rigtig god at have, hvis I køber fast ejendom sammen, for eksempel en ejer- eller andelslejlighed. Går I senere hvert til sit, har I en juridisk bindende aftale, som I har lavet i fælles forståelse om bodeling.

Som medlem af din fagforening er du FH-medlem, og det betyder, at du får op til 5 timers gratis juridisk rådgivning hos Testaviva hvert år til en værdi af cirka 12.500 kroner. Den rådgivning kan du bruge til blandt andet samejekontrakt og testamente.

Du kan læse mere her

Du skal lave en begunstigelseserklæring i din arbejdsmarkedspension
Det kan være svært at tænke på pension, når man er ung. Det er jo alligevel så langt ud i fremtiden. Men dels kan der også ske noget med unge mennesker, dels betaler de fleste ind til en arbejdsmarkedspension i alle de år, de er på arbejdsmarkedet, og det er ikke ligegyldigt, hvem der får dine penge, hvis du ikke selv får glæde af dem.

Du skal med andre ord få lavet en begunstigelseserklæring i din arbejdsmarkedspension, med mindre det skal være nærmeste pårørende, der skal arve dig.

Nærmeste pårørende er:

1. Ægtefælle
  2. Samlever, som man har boet sammen med i mere end 2 år eller har barn sammen med
  3. Livsarvinger
  4. Arvinger efter testamente