Alle kan få taget en coronatest. Men hvem skal bestemme, om du skal testes?
Foto: Shutterstock
22. juni 2020

Må min arbejdsgiver kræve, at jeg bliver testet for corona?

Nu kan alle få taget en coronatest. Hvis din arbejdsgiver siger, at du skal testes for corona, så kan du sige: Ja, det gør jeg. Eller nej, det skal du ikke bestemme. Men har du ret til at sige nej?

Som udgangspunkt kan din arbejdsgiver ikke kræve, at du bliver testet for coronavirus.

Men der kan være forhold, som gør din arbejdsgivers ønske om test rimeligt. Det kan være, hvis du arbejder inden for et område, hvor du er i tæt kontakt med andre, som dårligt tåler at blive smittet.

Det kan også være, at der er smittede på dit job eller mistanke om smitte på jobbet.

Du skal informeres ordentligt
Mener din arbejdsgiver, at det konkret er nødvendigt, at du og dine kolleger bliver testet for coronavirus, har du krav på en ordentlig og præcis information. Din arbejdsgiver skal informere om formål, metode og opbevaring. Og I skal også have besked om, hvilke konsekvenser et eventuelt afslag på at blive testet vil få for jer som ansatte.

Kontakt din fagforening, hvis du kommer i en situation, hvor din arbejdsgiver forlanger, at du bliver testet, og hvor du er i tvivl om dine rettigheder.

Vil du vide mere?
Læs også om, hvordan du er stillet, hvis din arbejdsgiver beder dig om at blive hjemme fra jobbet efter en rejse til udlandet