Ferien er slut, men alle feriedage er ikke brugt. Men så ryger de med over i den nye ferielov, der træder i kraft 1. september 2020.
Ferien er slut, men alle feriedage er ikke brugt, og med mindre du er elev ryger de ubrugte dage med over i den nye ferielov, der træder i kraft 1. september 2020. Foto: Shutterstock
21. august 2020

Mister jeg min ferie, hvis jeg ikke har nået at holde alle dage?

1. september kommer du til at mærke den nye ferielov. Vi overgår til samtidighedsferie. Men hvad så med ferie, jeg ikke har nået at holde? Mister jeg den?

Nej, du kan være helt rolig. Du mister ikke ferie. Kun hvis du er elev, skal du være særlig opmærksom, da der er specielle regler for elever - se afsnittet længere nede.

Du har i overgangsåret op til 16,64 feriedage, som du har kunnet holde fra 1. maj til 30. september 2020. De 16,64 feriedage har du optjent fra 1. januar 2019 til 31. august 2019.

Har du ferie, som du ikke bruger, kommer den med over i den nye ferielov. Du kan holde ferien frem til den 31. december 2021.

Hvis du for eksempel har holdt 3 ugers ferie her i sommerperioden, så bliver 1,64 feriedage automatisk overført til det nye ferieregnskab, som begynder 1. september.

Fra 1. september 2020 optjener du 2,08 feriedage for hver måneds ansættelse. Den optjente ferie kan du holde allerede måneden efter, du har optjent dem. Det er princippet (samtidighedsferie) i den nye ferielov.

VIGTIGT, hvis du er elev
Her er der andre regler!

Som elev skal du have afholdt din ferie i det, der kaldes mini-ferieåret – 1. maj til 31. august 2020, eller have aftalt at holde dine rest-feriedage i løbet af september.

Hvis du ikke har afholdt alle dagene inden udgangen af august og ikke har aftalt at holde restferiedagene i september, bortfalder de dage, du har tilbage, med mindre du har en lovlig feriehindring som fx sygdom eller barsel.

Grunden til denne forskel er, at du som elev ikke har optjent ferie, men får tildelt et antal feriedage afhængig af din ansættelsesdato i forhold til reglerne i ferieloven.

Fra 1. september 2020 har du igen ret til betalt ferie i 5 uger, som skal bruges i perioden 1. september 2020 til den 31. december 2021.

Kan jeg holde efterårsferie
Til efterårsferien i oktober i år vil du typisk have optjent 2,08 feriedage i september plus evt. overskydende feriedage, du ikke har brugt.

Din arbejdsgiver har som noget nyt mulighed for at give dig ferie på forskud. Det betyder, at du kan aftale med din arbejdsgiver, at du kan holde betalt ferie, før den er optjent. Det kan for eksempel være nogle af de feriedage i efterårsferien, du først optjener i oktober og november, hvis du ikke har nok ferie med over.

Hvad sker der med den 6. ferieuge?

Men måske har du ferie nok til også at holde efterårsferie for. Mange overenskomster indeholder en aftale om den 6. ferieuge. Den kaldes også de 5 feriefridage.

Den 6. ferieuge er ikke en del af ferieloven. Hverken den gamle eller den nye ferielov. Så hvis du har den 6. ferieuge i din overenskomst, vil reglerne for feriefridagene være aftalt mellem din fagforening og arbejdsgiverne.

Fagforeningen og arbejdsgiverne kan aftale, at reglerne for feriefridage følger den gamle ferielov – altså optjenes og holdes forskudt, eller følger reglerne for den nye ferielov – altså principperne i samtidighedsferie.

Læs mere om den nye ferielov
Serviceforbundet har samlet information om den nye ferie. Her kan du måske få svar på nogle af dine spørgsmål. Ellers ring til din fagforening, hvis du er i tvivl.

Se den nye ferielov her