Hvem skal sørge for det hele, hvis du ikke kan selv? Det kan du skrive ned i en fremtidsfuldmagt. Foto: Shutterstock.
10. november 2020

5 gode grunde til at lave en fremtidsfuldmagt

Hvad skal der ske, hvis du en dag bliver syg eller får en tagsten i hovedet, som medfører, at du ikke kan tage vare på sig selv? Tag stilling i dag og opret en fremtidsfuldmagt hos TestaViva. Det er gratis for dig som medlem af fagforeningen.

Det er ikke så rart at tænke på. Men det er en rigtig god ide at få skrevet ned, hvem der skal klare tingene for dig, hvis du ikke selv kan. Her er nogle gode råd:

1. Bestem selv, hvem der må handle på dine vegne
Med en fremtidsfuldmagt vælger du, hvem der skal kunne handle på dine vegne, hvis du en dag ikke selv er i stand til det. Du kan vælge at indsætte én eller flere fuldmagtshavere. Du kan desuden vælge, om fuldmagtshaverne skal varetage dine personlige og økonomiske forhold, eller om de kun skal have adgang til en af forholdene. TestaViva anbefaler, at fuldmagthaverne har adgang til både personlige og økonomiske forhold.

2. Få en digital fremtidsfuldmagt
Hos TestaViva får du en digital fremtidsfuldmagt. Det betyder, at den kan tilgås af læger, apoteker m.m., hvis/når fremtidsfuldmagten bliver aktiveret. Det er dermed nemmere for dine pårørende at varetage dine økonomiske og personlige interesser, som for eksempel at få lov til at se i din lægejournal og hente medicin til dig på apoteket.

3. Hjælp dem, der skal hjælpe dig
Med en fremtidsfuldmagt behøver dine pårørende ikke Familieretshusets (tidligere Statsforvaltningen) godkendelse til for eksempel at sælge huset, købe gaver og få indsigt i dine lægejournaler, selvom de står i en situation, hvor der kræves hurtig handling.

4. Undgå splid i familien
Det kan være svært for dine pårørende at beslutte, hvem der skal have lov til at tage vare på dine forhold, hvis du ikke selv kan. Denne beslutning tager du i en fremtidsfuldmagt. Dermed kan du undgå, at der opstår problemer i familien.

5. Kom uden om ventetid og fastlåste informationer
Hvis du ikke har lavet en fremtidsfuldmagt, og du en dag ikke kan tage vare på dig selv, er det Familieretshuset, der tager afgørelsen om, hvem der skal være din(e) fuldmagtshaver(e). Denne afgørelse kan tage op til et år - i mellemtiden vil dine personlige og økonomiske informationer være fastlåst.

Det er gratis for dig som medlem

Når du er medlem hos Serviceforbundet, koster det dig ikke noget at oprette en fremtidsfuldmagt hos TestaViva. Det eneste, du skal af med, er 300 kroner til notaren og eventuelt udgifter til tinglysning.

Gå ind på testaviva.dk og opret dig som bruger. Herefter kan du tage en kort test. Og så bliver du præsenteret for nogle af de juridiske dokumenter, du med fordel kan oprette i den livssituation, du er i. Heriblandt en fremtidsfuldmagt.

Det tager kun 5-9 minutter at oprette en fremtidsfuldmagt, og du har den med det samme.