Pengene står hos Lønmodtagernes Feriemidler. Du kan som tidligere vælge at lade pengene stå til pension eller få dem udbetalt. Foto: Serviceforbundet
18. marts 2021

Indefrosne feriepenge: Får jeg det korrekte beløb udbetalt?

Du kan få de 2 sidste ugers indefrosne feriepenge udbetalt nu. Men hvordan tjekker du, om beløbet er korrekt?

Mange venter spændt på at få de sidste 2 ugers indefrosne feriepenge. Feriepengene er 12½ procent af lønnen, og beløbet afhænger af, hvor meget du har tjent i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020.

- Der vil være nogle, som bliver glædeligt overraskede og nogle bliver skuffede, når de ser beløbet, siger chef for Faglig afdeling i Serviceforbundet Anders Dupont Dall.

Du kan blive reguleret op og ned
- Det skyldes, at arbejdsgiveren denne gang modregner det, der var forkert ved den første udbetaling i efteråret 2020. Da vi kunne få 3 ugers indefrosne feriepenge, var arbejdsgiverne nødt til at lave en usikker beregning, fordi året ikke var slut. Men nu ved arbejdsgiverne, hvad du har tjent, og derfor kan du få en modregning, som kan være til din fordel eller ulempe.

Med eller uden skat
Noget andet, du skal være opmærksom på, er, at der kan være forskel på, om beløbet er med eller uden skat.

- Som hovedregel vil det beløb, der står til dig i Lønmodtagernes Feriemidler, være bruttobeløbet – altså før skat – hvis du har ret til ferie med løn. Hvis du er ansat således, at du får feriepenge, så er skatten trukket i det beløb, du kan se hos Lønmodtagernes Feriemidler. Det vil fremgå af oversigten, om der er trukket skat af beløbet, siger Anders Dupont Dall.

Brug dine lønsedler til at tjekke
Hvis du vil tjekke, om dine indefrosne feriepenge er korrekte, så er det lidt af et detektivarbejde. Du skal bruge dine lønsedler for perioden 1. september 2019 til 31. august 2020.

- Hvis du har gemt dine lønsedler, kan du gå tilbage og tjekke. Får du lønsedlen elektronisk og gemmer den på din pc, så er opgaven noget mindre. Men under alle omstændigheder kræver det lidt tid og tålmodighed, siger Anders Dupont Dall.

- Mener du ikke, din arbejdsgiver eller arbejdsgivere, hvis du har haft flere, har indberettet korrekt, så kan du i første omgang spørge arbejdsgiverne. Men ellers kan du kontakte din fagforening og bede om at få tjekket lønsedlerne.

Her finder du dine indefrosne feriepenge
Du kan gå via borger.dk

Du klikker på “Se dine feriemidler” og bliver guidet videre. Du skal bruge NemID for at komme ind på din egen side.