Du skal søge læge, hvis du føler dig udbrændt. Foto: Shutterstock
Du skal søge læge, hvis du føler dig udbrændt. Foto: Shutterstock
16. juni 2021

Se tegnene på, at du kan være udbrændt

Er du træt og udmattet? Har du svært ved at engagere dig og præstere på jobbet? Så kan det være tegn på, at du er udbrændt.

Udbrændthed er langvarig stress, relateret til dit job. Det er vigtigt, at du ser signalerne. Og det er vigtigt, at du kontakter din læge, som kan undersøge, om dine symptomer skyldes en fysisk sygdom, om du har fået en depression, eller om du er udbrændt.

Udbrændthed udvikles over en periode og findes inden for alle typer job, men hyppigere ved arbejde med en følelsesmæssig eller social tæt kontakt med andre mennesker.

BFA (Branche Fællesskab Arbejdsmiljø) beskriver forløbet således

Udbrændthed udvikler sig langsomt, ofte over flere år. Forløbet kan beskrives som et forløb fra engagement til apati og kynisme:

  1. Engagement
    Du er engageret og betragter dit arbejde som meningsfuldt. Du opnår gode resultater ved en ihærdig indsats.
  2. Tvivl
    Du oplever efterhånden, at det er sværere end ventet at nå de resultater, du har håbet på. Mennesker, som du har opnået gode resultater for, forsvinder ud af din dagligdag, mens de dårlige resultater bliver ved med at hjemsøge dig. Måske har du konflikter med ledelsen om mål og kvalitet.
    Den type oplevelser fører ofte til tvivl og modstridende følelser overfor dele af arbejdet.
    Måske bliver du på dette stadie og tilpasser dig. Måske vender engagementet tilbage på grund af nye resultater, flere ressourcer eller støtte fra kolleger eller ledelse til at justere mål og kravene til dit job. Måske går din tvivl over i frustration.
  3. Frustration
    Du er begyndt at føle dig magtesløs. Der er tale om en kriseagtig tilstand, hvor du er udmattet og forsøger at spare på energien ved at skrue ned for kontakten udadtil. Det er muligt, at du får fysiske symptomer og føler dig mislykket, isoleret, nedstemt og pessimistisk.
  4. Meningsløshed og tilbagetrækning
    Du har definitivt opgivet håbet om at nå dine mål og orker ikke at prøve at tilpasse målene til et mere realistisk niveau. Du er resigneret og deprimeret og er præget af en følelse af meningsløshed. Du skruer endnu mere ned for kontakten udadtil.
  5. Apati og kynisme
    På det sidste stadium er du præget af apati og kynisme. Hverken arbejdet eller din indsats giver dig værdi eller mening, og du lægger følelsesmæssigt afstand til arbejdet.

Du kan ikke klare det samme som før
Som personer er vi forskellige og reagerer forskelligt på påvirkninger og omgivelser. For eksempel er nogle mennesker følsomme over for støj, mens andre ikke registrerer støjen. Men hvis du oplever, at noget, du før godt kunne klare, bliver en uoverstigelig forhindring, så er der grund til at overveje, om det kan være tegn på en begyndende udbrændthed.

- Det kan være, at du nemmere bliver irriteret og vred på dine kolleger eller kunder, er mere overfølsom over for støj på dit job, har svært ved at overskue arbejdsopgaverne, eller ikke magter at gå i gang med en arbejdsopgave, som tidligere føltes let, siger socialrådgiver i Serviceforbundet Torben Krüger.

- Der kan være noget i dit job, som har ændret sig. Måske har du fået nye arbejdsopgaver, som ikke passer dig så godt, måske har du ikke den indflydelse på arbejdet, som du ønsker. Der kan også være konflikter på jobbet, som påvirker dig, eller en ny chef, du ikke er så gode venner med. Du kan være kommet ud for en ubehagelig oplevelse, som ikke er blevet bearbejdet. Der kan også være sket noget i dit privatliv.

- Hvis dine symptomer ikke hurtigt forsvinder af sig selv, skal du gå til din læge, siger Torben Krüger.

Tag stresstesten

borger.dk kan du tage en test for at se, om du har symptomer på stress og udbrændthed.

Se spørgsmål og svar om stress