12. maj 2023

Kriminalforsorgsforeningen bliver en del af Serviceforbundet

1. juni 2023 bliver fagforeningen Kriminalforsorgsforeningen en del af Serviceforbundet.

Forbundet
Billede til nyheden Kriminalforsorgsforeningen bliver en del af Serviceforbundet
John Hatting, formand fra Kriminalforsorgsforeningen (t.v.) og John Nielsen, formand for Serviceforbundet underskriver aftalen.

10. maj besluttede Kriminalforsorgsforeningens repræsentantskab at tilslutte sig fagforeningerne i Serviceforbundet.

Kriminalforsorgsforeningen er en fagforening for civile ansatte i Kriminalforsorgen herunder bl.a. lærere, pædagoger samt socialrådgivere og administrativt personale.

Både Kriminalforsorgsforeningen og Serviceforbundet er en del af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

”Vi har haft et godt samarbejde med Serviceforbundet i FH, og vi har set, hvordan forbundets struktur giver mindre fagforeninger mulighed for at trække på styrken i et fællesskab, samtidig med, at man fortsat kan være en selvstændig fagforening med egen overenskomst,” siger formand for Kriminalforsorgsforeningen John Hatting. ”Det er helt unikt, fordi man ikke fusionerer med Serviceforbundet, men fortsat bevarer fagforeningen for de ansatte i kriminalforsorgen. Vi er derfor sikre på, at vi bliver en endnu stærkere fagforening, når vi fremover også kan trække på de faglige eksperter i Serviceforbundet.”

Fra 13 til 15 fagforeninger
Fællesskabet i Serviceforbundet vokser med to nye fagforeninger hhv. den 1. juni og den 1. juli, hvor både Kriminalforsorgsforeningen og Lodsernes fagforening, Danish Maritime Pilots, bliver en del af forbundet.  Det betyder, at forbundet nu kommer til at bestå af 15 selvstændige fagforeninger.

”Vi er utroligt glade for, at Kriminalforsorgsforeningen også vil være en del af Serviceforbundet,” siger formand for Serviceforbundet John Nielsen. ”Vores forbund er åbent for andre fagforeninger, som kan se fordelene i at samle kræfterne om det, vi deler: jurister, socialrådgivere, kommunikation, økonomi, uddannelse af tillidsvalgte og politisk interessevaretagelse, samtidig med, at fagforeningerne fortsat er dem, der forhandler medlemmernes overenskomst og varetager deres interesser.”

Næstformand Susan Helbert Henriksen og formand John Hatting fra Kriminalforsorgsforeningen (t.v.) ses her sammen med formand John Nielsen og næstformand Finn Johnsen fra Serviceforbundet.

Om Kriminalforsorgsforeningen

• Kriminalforsorgsforeningen har 200 medlemmer.
  • Medlemmerne er alle civilt overenskomstansatte og tjenestemænd i Kriminalforsorgen, hvor hovedparten er fængsels- og faglærere og socialpædagoger, men også socialrådgivere, administrative og ledere.
  • Kriminalforsorgsforeningen er med i FH og var en del af FTF inden fusionen mellem LO og FTF.
  • Hjemmesiden findes her https://www.kff.dk/
  • Formand John Hatting, telefon 24 21 84 14, mail jh@kff.dk

Om Serviceforbundet

• Serviceforbundet har 18.500 medlemmer.
  • Serviceforbundet er med i FH og en del af LO inden fusionen mellem LO og FTF.
  • Serviceforbundet er i dag forbund for 13 selvstændige fagforeninger.
  • Formand John Nielsen, telefon 22 72 87 54, mail jni@forbundet.dk