Arbejdsmiljørepræsentanten på din arbejdsplads vælges af og blandt dig og dine kolleger på arbejdspladsen. Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer jer ansatte og skal være i kontakt med jer på arbejdspladsen, så I har mulighed for at gå i dialog om arbejdsmiljøproblemer.
Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer alle ansatte i den del af arbejdspladsen, som han eller hun er valgt af, og det gælder uanset, om dig og dine kolleger arbejder på kontor, i produktionen eller gør rent – og uanset faglige tilhørsforhold.
I vælger som udgangspunkt arbejdsmiljørepræsentanten for to år ad gangen.
Din arbejdsgiver fastsætter i samarbejde med dig og dine kolleger og arbejdslederne - det nødvendige antal arbejdsledere, arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsmiljøgrupper i AMO (arbejdsmiljøorganisationen) ud fra et nærhedsprincip.
Arbejdsmiljørepræsentanten er en del af din Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) på din arbejdsplads og er beskyttet på samme måde som en tillidsrepræsentant i forbindelse med afskedigelse og mod anden forringelse af sine forhold.