05. okt. 2021

Hilsen fra statsministeren: Vi skal styrke den danske model

Mette Frederiksen sendte en videohilsen til Serviceforbundets medlemmer, hvor hun takkede for den store indsats under Corona og understregede vigtigheden af at bevare den danske model. Se videoen nederst i artiklen.

Kongres
Billede til nyheden Hilsen fra statsministeren: Vi skal styrke den danske model
Mette Frederiksen talte til Serviceforbundets kongres via en videohilsen.

- Tak for en formidabel og ikke mindst meget ansvarlig indsat undervejs i Corona-krisen. Tak for et tæt og tillidsfuldt samarbejde. 17 tre-parts aftaler er det blevet til, som har holdt hånden under både danske lønmodtagere og danske virksomheder,”. Sådan startede Mette Frederiksen sin videohilsen til kongresdeltagerne på Serviceforbundets kongres 5. og 6. oktober 2021 i Nyborg.

Mette Frederiksen roste medlemmerne for at udvise samfundssind og tålmodighed under krisen og lagde samtidig vægt på, at vi nu skal kigge frem.
- Hverdagen er tilbage, dansk økonomi buldrer derudaf, ledigheden er heldigvis lav, og optimismen er til gengæld høj. Det skal vi bruge og vi skal bruge det klogt, sagde hun og pegede på vigtigheden af den danske model.

- Vi har en unik dansk arbejdsmarkedsmodel, lønmodtagere og arbejdsgivere tager ansvar, de forhandler gode overenskomster, men der er behov for at styrke den danske arbejdsmarkedsmodel, sagde hun og påpegede udfordringerne med atypiske ansættelseskontrakter, 0-timers kontrakter og platformsøkonomi.

- Alt det til sammen med social dumping og nogle af de andre udfordringer vi står over for er en udfordring både for arbejdsmarkedsmodellen, men i særdeleshed over for danske lønmodtagere. Og det bliver vi nødt til at tage endnu mere alvorligt, sagde Mette Frederiksen.

Hun omtalte hovedpunkterne i regeringens nye reformudspil ”Danmark kan mere 1” og afsluttede sin hilsen med at understrege fagforeningens vigtige rolle:

- Kære kongres vi har behov for stærke fagforeninger i Danmark, I er en af dem. Den danske arbejdsmarkedsmodel er genial, den er en af de vigtigste forklaringer på, vi i dag er et både trygt og rigt samfund, og derfor skal vi udvikle vores arbejdsmarked og vores arbejdsmarkedsmodel og ikke afvikle det eller den.