Medlemskab og kontingent

Medlemsafdelingen er klar til at hjælpe med spørgsmål om medlemskab og kontingent.

Se svar på de mest almindelige spørgsmål om indmeldelse, udmeldelse og betaling af kontingent.

Indmeldelse

Hvad giver medlemskabet adgang til?

Når du melder dig ind i en fagforening under Serviceforbundet, får du adgang til:

  • Hjælp fra eksperter, som kender dit fag og overenskomst
  • Fællesskab med andre i branchen
  • Løn
  • Ret til at stemme om din overenskomst
  • Strejkekasse
  • Hjælp ved arbejdsskade og sygdom
  • Erfarne advokater, som kan køre din faglige sag
  • Gruppelivsforsikring og tilbud om en billig fritidsulykkesforsikring
  • Rabat på forsikringer, oplevelser og meget andet

Se de mange medlemsfordele her

 

Hvordan melder jeg mig ind?

Du kan melde dig ind her 

Du er også meget velkommen til at ringe til os, så hjælper vi med indmeldelsen.

Vi er klar på telefon 70 15 04 00

Hvad koster et medlemskab?

Kontingentet afhænger af, hvilken fagforening under Serviceforbundet, du er medlem af. Der er også særlige priser for elever og pensionister.

Du kan se kontingentet i indmeldelsesblanketten, når du melder dig ind.

Du kan melde dig ind her 

Du er altid meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål om kontingentet.  

Vi er klar på telefon 70 15 04 00.

Melder I mig ud af min nuværende fagforening?

Vi kan ikke melde dig ud af din nuværende fagforening. Du skal selv kontakte dem.

Hvis du er medlem af en anden fagforening og a-kasse, og melder dig ind i Serviceforbundet og Min a-kasse, vil din a-kasse automatisk bliver overflyttet.

I de fleste tilfælde vil din fagforening også blive overflyttet, men i nogle få fagforeninger, skal du selv skal sørge for at melde dig ud.

Vi anbefaler, at du kontakter din fagforening, så du er helt sikker på, at du bliver meldt ud og ikke skal betale dobbelt kontingent.

Kontingent

Hvordan betaler jeg mit kontingent?

Du betaler dit kontingent en gang om måneden.

Betalingen er forud for den kommende måned.

De fleste tilmelder kontingentet til Betalingsservice. Det er gratis. 
Du kan tilmelde dig her

Vælger du ikke at tilmelde betalingen til Betalingsservice, vil du modtage dit første betalingskort i selvbetjeningen hos Min a-kasse. Efterfølgende vil du modtage dit betalingskort i e-Boks. 

Vi anbefaler, at du tilmelder kontingentet til Betalingsservice, så du altid er sikker på, at det bliver betalt. 

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Du kan tilmelde dig Betalingsservice her

Du kan også lave tilmeldingen direkte i din netbank, eller du kan kontakte din bank, som kan tilmelde betalingen for dig. 

Du skal oplyse:
Nets/PBS-nummer: 04969367
Debitor gruppenummer: 00001
Kundenummer: Dit medlemsnummer (Finder du på Min Side)

Hvis du har brug for mere information, kan du altid ringe til Medlemsservice på 70 12 37 82 eller skrive en mail til sefmedlem@minakasse.dk.  

Jeg har betalt for meget i kontingent. Hvordan får jeg pengene tilbage?

Hvis du har betalt for meget i kontingent, får du pengene indsat på din NemKonto. Det sker omkring den 20. i måneden.

Kan jeg trække mit kontingent fra i skat?

Når du er medlem af en fagforening og A-kasse, kan du trække dit kontingent fra i Skat.

Fagforeningskontingent: Du kan trække op til 7.000 kroner (2024) fra i skat pr. år.

A-kasse: Du kan trække hele kontingentet til a-kassen fra i skat.

Serviceforbundet og Min a-kasse indberetter til Skat, så du automatisk får skattefradraget. 

Hvor kan jeg få svar på spørgsmål om kontingent til ESL?

Fra 1. januar 2024 er ESL ikke længere en del af Serviceforbundet.
Har du spørgsmål om medlemskab og kontingent til ESL, kan du kontakte ESL på telefon 38 77 70 00 eller mail esl@forbund.dk 

Jeg har fået en rykker, hvad gør jeg?

Har du modtaget en rykker, som du ikke mener er korrekt, så kontakt medlemsafdelingen i Serviceforbundet på telefon 70 15 04 00.

Kontakt os også, hvis du ikke har mulighed for at betale hele beløbet, så får vi en snak om en løsning.

Elever

Jeg begynder på en uddannelse, kan jeg betale elevkontingent?

Vi har et særligt lavt kontingent for elever. 

Du kan melde dig ind her

Kontakt medlemsafdelingen for flere informationer om medlemskab for elever. Vi sidder klar på telefon 70 15 04 00.

Jeg er snart færdig med min uddannelse. Stiger kontingentet?

Når du er færdig med din uddannelse, stopper du med det særligt lave elevkontingent og skal fremover betale det normale kontingent. Det sker automatisk, fordi vi kender datoen for afslutningen af din uddannelse. 

Er du medlem af Dansk Frisør og Kosmetikerforbund, fortsætter du dog på det lave elevkontingent i de første 3 måneder, efter du er færdigudlært. Herefter stiger dit kontingent automatisk.

Jeg har ændret min uddannelses slutdato eller stopper på uddannelsen

Hvis  du stopper på din uddannelse, eller datoen for afslutning af din uddannelse ændrer sig, skal fagforeningen og a-kassen have besked.

Hvornår skal jeg som elev melde mig ind i en a-kasse?

Du kan være medlem af a-kassen under din uddannelse. De fleste elever har mulighed for at få gratis a-kasse.

Hvis du ikke har været medlem af a-kassen under din uddannelse, er det vigtigt, at du melder dig ind senest 14 dage, efter du har afsluttet din uddannelse.

Meld dig ind her 

Jeg er elev og skal på barsel

Hvis du er elev og går på barsel, så datoen for afslutning af din uddannelse ændrer sig, skal fagforeningen og a-kassen have besked.

Det er vigtigt, at du kontakter a-kassen 

Kan jeg få nedsat a-kassekontingent som nyuddannet?

Du kan få nedsat dit kontingent til Min A-kasse i de første 3 måneder, efter du er uddannet, så du betaler 381 kroner om måneden i stedet for 506 kroner-

Læs mere om, hvordan du får nedsat kontingent

 

Medlemskort

Jeg har mistet mit medlemskort, PlusKortet, kan jeg få et nyt?

Der udstedes ikke længere fysiske Pluskort, fordi de fleste fortrækker at bruge kortet på appen.

Du kan hente appen her:
Hent til iPhone her 
Hent til Android her 

Breve

Hvorfor får jeg breve fra jer i Min A-kasses selvbetjeningen?

Min A-kasse administrerer medlemskaber og opkrævninger for Serviceforbundet.

Derfor får du breve fra os i Min a-kasses selvbetjening. Brevene kan du se her

Hvordan ændrer jeg i mine oplysninger? (Adresse, mailadresse, telefonnummer og arbejdsgiver)

Du kan ændre dine oplysninger på Min Side.

Hvor finder jeg min post fra Serviceforbundet?

Serviceforbundet kontakter dig normalt via mail.

Har du modtaget besked om, at der er post til dig i selvbetjeningen, finder du den på Min A-kasses hjemmeside 

Serviceforbundet har en administrationsaftale med Min A-kasse om administration af medlemskaber og opkrævninger.

Hvor finder jeg selvbetjeningen?

Har du modtaget besked om, at der er post til dig i Min A-kasses selvbetjening, finder du den på Min A-kasses hjemmeside

Serviceforbundets selvbetjening findes på Min side 

På Min Side kan du:

  • Rette din mailadresse og telefonnummer
  • Rette oplysninger om arbejdsgiver
  • Se din overenskomst
  • Tilmelde dig betalingsservice
  • Sende filer til din fagforening til løntjek e.l.
  • Se samtykker
  • Melde dig ud
  • Anbefale en ven
  • Bestille økonomisk rådgivning

 

Forsikringer

Hvilke forsikringer har jeg med mit medlemskab?

Gruppelivsforsikring er en obligatorisk del af dit medlemskab.

Du kan til- og fravælge den billige fritidsulykkesforsikring her.

Som medlem kan du få rabat på alle forsikringer hos Alka

Er du medlem af Dansk Frisør og Kosmetikerforbund, er du automatisk omfattet af en særlig forsikring, som hedder personsikring.

Seniorer

Hvornår kan jeg få et seniormedlemskab?

Du kan blive seniormedlem fra den dag, du går på folkepension, seniorpension, førtidspension eller Tidlig Pension og samtidig forlader arbejdsmarkedet.

Pensionister betaler et særligt lavt kontingent på 243 kroner hvert halve år.

For at blive seniormedlem skal du kontakte medlemsafdelingen på mail: medlem@forbundet.dk

Efterlønnere kan ikke blive seniormedlemmer.

Se fordele for seniormedlemmer her

Udmeldelse

Hvordan melder jeg mig ud?

Der kan være gode grunde til, at du overvejer at forlade os.

Har du spørgsmål, eller er du i tvivl, sidder vi klar til at hjælpe dig på telefon 70 15 04 00.

Hvis du vil meldes ud af fagforeningen, skal du bruge den digitale udmeldelsesblanket på Min Side.

Din udmelding bliver sendt til din fagforening, som kan kontakte dig for flere informationer om din udmeldelse.

Udmeldelsesfristen er forskellig for hver fagforening. Du kan se fristen for din fagforening, når du går ind på Min Side. 

Du finder udmeldelsesblanketten på Min Side ved at logge på med MitID her

Udmeldelse af a-kassen
Vil du opsige dit medlemskab af a-kassen, skal du kontakte Min A-kasse for at blive meldt ud der.

Kan jeg sætte mit medlemskab i bero?

Du kan ikke sætte dit medlemskab i bero, men vi har flere former for medlemskab, som afhænger af din situation. 

Du er altid meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål til dit medlemskab.

Vi sidder klar på telefon 70 15 04 00.

Kontakt os

Har du et spørgsmål? Vi sidder klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Åbningstid: I dag LUKKET
Mandag: 9 - 16
Tirsdag: 9 - 16
Onsdag: 9 - 16
Torsdag: 9 - 16
Fredag: 9 - 14
Lørdag: LUKKET
Søndag: LUKKET
Ring os op billede
Skriv til os, så vender vi tilbage på mail eller telefon alt efter dine ønsker.

Kontakt os