14. nov. 2022

18-25-årig: Er du forsikret, hvis du ødelægger andres ting?

Ja, det er du, når du er medlem af fagforeningen. Og din ansvarsforsikring er en del af dit medlemskab og helt gratis for dig, når du er mellem 18 og 25 år. Sig det til dine venner, så de også kan melde sig ind i fagforeningen.

Tilbud og rabatter
Billede til nyheden 18-25-årig: Er du forsikret, hvis du ødelægger andres ting?
Det kan blive dyrt at ødelægge andres ting, hvis du ikke er forsikret. Foto: Alka

Prøv at forestille dig, at du er til fest hos en ven sammen med andre venner. Det er sjovt, og I danser til den fede musik. Men så mister du balancen og vælter ind i vennens nye og dyre standerlampe. Skærmen flækker og standeren bliver bøjet. Av, den var værre, for din ven har ikke selv en forsikring, og lampen koster fra ny 8.000 kroner. Så er det godt, du har en ansvarsforsikring gennem din fagforening, så du kan få forsikringen til at betale det meste.

Hvad er en ansvarsforsikring?
Det er en forsikring, der dækker, hvis du kommer til at skade andre eller andres ting.

Har du ikke en ansvarsforsikring, skal du selv betale for de skader, du er skyld i, hvad enten der er tale om erstatninger, fordi du skader andre, eller udgifter til ting, du har ødelagt og skal erstatte.

Ansvarsforsikringen har en selvrisiko for nogle typer skader, men du kan aldrig komme til at betale mere end 1.000 kroner ved en skade.

Når du er medlem, får du ansvarsforsikringen gratis
Fra den 15. oktober er det blevet sådan, at medlemmer mellem 18 og 25 år får ansvarsforsikringen gratis som en del af det at være medlem af fagforeningen.

Når du fylder 26 år, gælder den gratis forsikring ikke mere. Men så kan du tegne en Forbundsindboforsikring til 93 kroner om måneden. Det er rigtig billigt i forhold til andre indboforsikringer, og den indeholder også en ansvarsforsikring.