17. sep. 2024

Brug af vikarer: Der skal reelt være tale om midlertidigt arbejde

Vikaransættelser kan kun bruges, når det arbejde, der udføres, er midlertidigt arbejde. Det slår en ny principiel dom i landsretten fast.

Billede til nyheden Brug af vikarer: Der skal reelt være tale om midlertidigt arbejde
Tvister om vikaransættelser kan ende i retten. Foto: Shutterstock

Nogle virksomheder bruger vikarbureauer til midlertidige ansættelser. Hvis der reelt er tale om en midlertidig ansættelse, så må virksomheden gerne forlænge ansættelsen flere gange. Det viser en dom fra Østre Landsret.

2 vikarer fra et vikarbureau blev forlænget 7 gange hos samme virksomhed. Men fordi afdelingen, som de skulle arbejde i, skulle lukke, fandt retten, at de 2 vikarer bevarede deres vikarstatus. Retten afgjorde, at de 7 forlængelser var i orden. Lukningen blev forsinket af uforudsete årsager. Derfor strakte vikariaterne sig over 2 år. De 2 vikarer fik dermed ikke medhold og ingen erstatning.

Han skulle have været fastansat

En tredje vikar i samme sag fik medhold. Han var blevet udsendt fra et vikarbureau og var blevet forlænget 4 gange i løbet af 3½ år.

Landsretten slog fast, at virksomheden ikke havde en objektiv begrundelse for at ansætte vikaren og forlænge ansættelsen som vikar. Det viste sig nemlig, at virksomheden inden vikaransættelsen havde været i dialog med personen og givet udtryk for, at de var interesseret i at ansætte ham. Efterfølgende blev han ansat i vikarbureauet og udsendt til virksomheden. Dermed havde virksomheden haft mulighed for at ansætte ham på almindelige vilkår.

Retten fandt, at virksomheden bevidst forsøgte at omgå reglerne i vikarloven ved at ansætte og forlænge ham som vikar. Virksomheden kunne ikke fremvise en objektiv begrundelse for vikaransættelsen og forlængelserne, og vikaren fik medhold og havde krav på løn under opsigelsesperioden og under sygdom samt en godtgørelse på 25.000 kroner for overtrædelse af lov om tidsbegrænset ansættelse.

Retten skrev i afgørelsen: ”På denne baggrund finder landsretten det godtgjort, at udsendelsen og forlængelserne udgør misbrug og er en omgåelse af funktionærloven og lov om tidsbegrænset ansættelse.”

Det skal være reelt midlertidigt arbejde

”Afgørelsen er principiel, fordi den viser, at vikaransættelser kun kan bruges, når det arbejde, der udføres, er midlertidigt arbejde. Arbejdsgivere kan dermed ikke uden videre bruge vikarer, hvis ikke der er en særlig grund til det. Og vikarer kan ikke bare erstatte fastansatte,” siger Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.

Kontakt din fagforening

På arbejdsmarkedet er der øget brug af vikarer og andre former for midlertidige ansættelser. Hvis vikarer ansættes for at omgå reglerne, er det et problem, fordi vikarer ikke har samme ret til for eksempel opsigelsesvarsler, som fastansatte har.

”Reglerne er ikke enkle og ligetil, blandt andet fordi det kan være svært at imødegå en virksomheds påstand om, at en vikaransættelse objektivt set er midlertidig.”

”Jeg vil derfor råde til, at du altid kontakter din fagforening, hvis du bliver sendt ud som vikar og er i tvivl, om der sker brud på reglerne,” siger advokatfuldmægtig i Serviceforbundet Julie Duelund, og fortsætter:

”Nogle arbejdsgivere prøver bevidst at omgå reglerne, andre er ikke godt nok inde i reglerne. I fagforeningen vil vi se på, hvordan du er ansat, og vi kan prøve at hjælpe dig, hvis der ikke er tale om en reel midlertidig ansættelse med en objektiv begrundelse.”

Her kan du se vikarloven og lov om tidsbegrænset ansættelse

Vikarloven hedder: ”Lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af vikarbureau m.v.”

Du kan se den her

Du kan se lov om tidsbegrænset ansættelse her