18. sep. 2024

Disse jobansøgere afvises oftest af arbejdsgivere

De danske arbejdsgivere er blevet mere rummelige, når det handler om at ansætte kandidater på særlige vilkår, hvis vi sammenligner med tidligere år. Det afslører den nye Incita Arbejdsgiveranalyse 2024. Dog er der stadig visse jobansøgere, der bliver afvist af arbejdsgiverne.

Billede til nyheden Disse jobansøgere afvises oftest af arbejdsgivere
Inklusionen på det danske arbejdsmarked er blevet bedre, men der er stadig grupper, der har svært ved at komme ind. Foto: Shutterstock

Det går fremad med inklusionen på det danske arbejdsmarked, men der er stadig grupper, som har svært ved at få en fod indenfor.

Mange arbejdsgivere afviser for eksempel stadig jobansøgere, der ikke taler dansk og engelsk eller har problemer med hygiejnen. Personer med synshandicap eller kørestolsbrugere har også begrænsede chancer for at blive kaldt til jobsamtale, da halvdelen af arbejdsgiverne vil afslå en samtale.

Øget tolerance over for autisme og psykiatriske diagnoser

Arbejdsgiverne i 2024 er blevet mere tolerante over for jobansøgere med autisme. Kun 11 % af arbejdsgiverne vil afvise en jobansøger med autisme før jobsamtale, mod 13 % sidste år og 18 % i 2022. Der er også sket en positiv ændring i holdningen til kandidater med psykiatriske diagnoser som bipolar lidelse, hvor 18 % af arbejdsgiverne i 2024 vil afvise disse kandidater på forhånd mod 26 % i 2023.

Mest afviste grupper

Den gruppe, som arbejdsgiverne er mest afvisende over for, er ”kandidater, der ikke taler og forstår dansk og engelsk”, hvor hele 72 % af arbejdsgiverne afviser dem allerede før en jobsamtale. Næstmest afviste er ”kandidater med udfordringer med hygiejne”, hvor 56 % af arbejdsgiverne vil give afslag.

Vigtigheden af motivation

Motivation er det vigtigste kriterium for arbejdsgiverne, når en kandidat skal tilbydes en ansættelse – det mener 42 % af arbejdsgiverne. Næstvigtigst er personens kompetencer (20 %), og på tredjepladsen er ”mødestabilitet” (15 %).

Det er positivt, at arbejdsgiverne er villige til at give en chance til personer med få formelle kompetencer og begrænset joberfaring, så længe de er motiverede og mødestabile.

Stigende kendskab til fleksjob og småjob

Arbejdsgivernes kendskab til forskellige former for jobs på særlige vilkår er stigende, hvilket fortsætter trenden fra sidste år. 91 % af arbejdsgiverne er bekendte med ”fleksjob” i 2024, sammenlignet med 89 % i 2023. Også kendskabet til ”småjob” eller ”lønnede timer” er stigende, med 46 % af arbejdsgiverne i 2024 mod 41 % i 2023.

Det er positivt, at flere arbejdsgivere kender til småjob og lønnede timer, da disse kan være en god indgang til arbejdsmarkedet for dem, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller ressourceforløbsydelse, men som ikke er i stand til at arbejde fuldtid.

Forbedringer for inklusion

Arbejdsgiverne peger på flere forhold, der kan hjælpe flere mennesker, der har brug for ansættelse på særlige vilkår, med at komme ind på arbejdsmarkedet: det skal være nemmere at finde kandidater, administrationen skal lettes, og der skal være lettere adgang til hjælp og sparring undervejs. Desuden spiller mængden af arbejde også en rolle.

Analysen bygger på 588 svar fra virksomheder med maks. 200 ansatte i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Analysen bygger på svar fra respondenter, som angiver at være med til at træffe beslutninger om ansættelser.

Se hele analysen her

Om Incita

Incita er en erhvervsdrivende fond, der arbejder for formålet at integrere mennesker på arbejdsmarkedet.

Fonden Incita har siden 1966 hjulpet mennesker med at mestre deres udfordringer, så flere kan opnå et aktivt og ligeværdigt liv. I 2022 fusionerede Incita med Center for Autisme.

I samarbejde med kommuner, virksomheder og civilsamfund leverer Incita – Center for Autisme velfærdsløsninger, der er bæredygtige både økonomisk og socialt.