18. sep. 2024

Tillidsvalgt: Vi har masser af tilbud til dig, der har gennemført basismodulet

Der er ledige pladser på de fleste af Serviceforbundets kurser her i efteråret, for eksempel hvis du gerne vil blive bedre til afskedigelsessager og rollen som bisidder.

Billede til nyheden Tillidsvalgt: Vi har masser af tilbud til dig, der har gennemført basismodulet
Det er altid opløftende af lære nyt sammen med andre. Foto: Shutterstock

Som tillidsvalgt skal du kunne håndtere mange forskellige opgaver og situationer. Når du gennemfører Serviceforbundets kurser, står du bedre rustet.

Se kursuskataloget her

Løn, ansættelse og afskedigelse

Hvis du har gennemført basismodulet, men ikke er kommet videre i grunduddannelsen, er der gode muligheder for at fylde mere på.

For eksempel har vi 2 faglige moduler i slutningen af oktober, som de fleste vælger at koble sammen og tilmelde sig samtidig: ’Principper for løn & arbejdstid’ og ’Ansættelse, afsked og bisidder’.

De 2 kurser ligger i forlængelse af hinanden i uge 44 fra den 28. oktober til den 1. november. Det er her, vi dykker ned i de enkelte deltageres overenskomster og får indsigt i, hvordan faglige konflikter håndteres på arbejdspladsen og i det fagretslige system. Vi ser på afskedigelsessager og får indblik i, hvad der er saglige og usaglige grunde til afskedigelser, og vi træner rollen som bisidder.

Her er, hvad nogle af kursisterne siger om de 2 kurser

• ”Man føler, at man som ny bliver rigtig godt klædt på til at kunne varetage det hverv, man er valgt til.”
  • ”Har helt klart fået meget ud af det. Vil som person rigtig gerne være stærk på det teoretiske og faglige plan for at have den bedst mulige værktøjskasse at hjælpe ud fra.”
  • ”Undervisningen foregår i god ro og orden med en underviser, der gerne tager sig tid til at stoppe op og uddybe tingene, så vi alle forstår det. Når man kan mærke en stor kompetence hos underviseren, har man stor tillid til, at man får noget brugbart med fra timerne”.

Afslutningsmodulet

Der er også plads på afslutningsmodulet fra 27.-29. november. For at deltage her skal du have gennemført basismodulet og mindst 2 af vores tilvalgsmoduler.

Afslutningsmodulet runder hele uddannelsen af, og vi besøger Arbejdermuseet i København for at studere, hvordan fagbevægelsens historie hænger sammen med nutidens arbejdsmarkedsforhold.

Her er, hvad nogle af kursisterne siger om afslutningsmodulet

• ”Jeg kan ikke nævne en specifik ting, men alle 4 kurser har virkelig åbnet mine øjne for, hvorfor det er vigtigt, vi værner om Den danske model, som jeg aldrig har brugt så mange tanker på, men som bare var noget, der var der.”
  • ”Godt hold med rigtig god sparring, super og meget kompetente undervisere. Fantastisk tur til Arbejdermuseet på afslutningsmodulet. Alt i alt er hele forløbet mere, end man havde turde håbet på.”
  • ”På det personlige plan har jeg virkelig fået en masse ud af det og har fået mange gode råd fra mine medkursister samt fået et indblik i, hvordan alle arbejdspladser er forskellige, men langt hen ad vejen har mange af de samme problemer med ledelsen. Så i mit fremtidige virke som tillidsrepræsentant har jeg fået en masse værktøjer, jeg kan bruge fremadrettet.”

Kontakt os

Hvis du er i tvivl om, hvilke kurser der er relevante for dig, så kontakt os på fiu@forbundet.dk eller ring til Medlemsafdelingen på 70 15 04 00. Vi sidder klar til at hjælpe dig.