01. okt. 2024

5 fagforbund går sammen om en værdig tilbagetrækning

Danmark er et velfærdssamfund, og det skal også afspejles i, hvordan vi behandler dem, der har arbejdet hårdest, mener ny alliance, som Serviceforbundet er en del af.

Politik
Billede til nyheden 5 fagforbund går sammen om en værdig tilbagetrækning
5 fagforeninger er gået sammen i en alliance om værdig tilbagetrækning og har sendt breve til de 179 folketingsmedlemmer.

Alliancen for en værdig tilbagetrækning, som består af Blik- og Rørarbejderforbundet, Dansk El-Forbund, Fødevareforbundet NNF, Malerforbundet og Serviceforbundet, har sendt 179 breve til folketingsmedlemmerne med følgende budskab:

”Hvis I i løbet af folketingsåret alligevel vælger at sætte pensionsalderen op i 2040, så skal retten til tidlig pension forbedres. Mange af vores medlemmer døjer med nedslidning, og der er desværre ikke gjort det nødvendige for at forbedre arbejdsmiljøet. For dem er det ikke nok at kunne gå på pension tre år tidligere. Det håber vi, at I vil tage med i jeres overvejelser.”

Budskabet er også trykt som en annonce i Ekstra Bladet.

Fysisk krævende arbejde slider

Alliancen har også skrevet et indlæg til Jyllands-Posten som svar til formanden for Pensionskommissionen, Jørn Neergaard Larsen. Han hævder nemlig, at det nuværende pensionssystem er retfærdigt, og at forskellen i levetid mellem akademikere og ufaglærte hovedsageligt skyldes livsstilsvalg som rygning og alkohol.

Det er alliancen ikke enig i:
”Selvom nogle forskelle kan forklares med livsstilsvalg, er det ingen undskyldning for at ignorere de strukturelle forskelle mellem forskellige grupper i samfundet. Folk, der har arbejdet med fysisk krævende job hele deres liv, har ganske enkelt ikke samme mulighed for at leve et langt og sundt otium som akademikere med mere stillesiddende arbejde.”

Indlægget kan læses i sin fulde længde her