Seniorsamtalen mellem dig og din leder kan handle om alt lige fra udvikling, ændring af jobindhold og arbejdstid til fastholdelse eller tilbagetrækning. Udgangspunktet er aldrig afvikling.
Enkelte arbejdspladser har en nedskrevet seniorpolitik, som også indeholder noget om seniorsamtaler. Men mange steder eksisterer det ikke.
Det skal dog ikke afholde dig fra at bede din leder om en seniorsamtale. Med en god forberedelse kan du få meget ud af seniorsamtalen.
Måske skal der nogle ændringer til for, at du bliver gladere både på dit job og i dit privatliv. Og samtalen kan hjælpe dig til at tænke over, hvor længe du skal blive ved med at arbejde.
Din forberedelse i forhold til dine næste arbejdsår
Du kan stille dig selv disse spørgsmål:
Hvis du selv kunne bestemme, hvordan skal de næste år så være for dig i virksomheden?
Hvilke tanker har du om fremtiden i forhold til arbejde, familie og interesser?
Hvis du går ned i tid, hvad vil du så gerne bruge tiden på?
Hvor længe forventer du at fortsætte med arbejde? Og hvad kræver det af dig og din arbejdsplads?
Din forberedelse i forhold til din økonomi
Du kan have ønsker og håb for fremtiden, og selve seniorsamtalen handler om dit arbejdsliv, ikke om din privatøkonomi. Men din økonomi og dine pensionsordninger har en afgørende betydning for dine muligheder.
Derfor er det en god idé at have et godt overblik over økonomien, både din nuværende økonomi og din økonomi, hvis du ændrer på noget, for eksempel går ned i tid, eller går på pension.
Her kan du beregne, hvad det vil koste at gå ned i tid
Måske vil du kombinere nedsat tid og pension. Det kan du læse mere om her
Du kan få gratis uvildig rådgivning om din økonomi gennem Faglige Seniorer og rådgivningsfirmaet Penly. Læs mere om det her
Sådan forbereder du dig inden samtalen
Gør op med dig selv, hvad du vil have ud af samtalen.
Tænk over, hvad du bedst kan lide ved dit job, og hvad du mindst kan lide.
Se på dit arbejdsliv og overvej, om noget kan ændres, så dit arbejdsliv bliver bedre og mere fleksibelt. Det kan for eksempel være mere eller mindre arbejdstid, længere ferier, andre mødetider, slippe for opgaver, andre opgaver, mere eller mindre ansvar.
Kan efteruddannelse, kompetenceudvikling eller kurser åbne for nye arbejdsopgaver?
Hvad ser du mest frem til, når du begynder at arbejde mindre eller går helt på pension?
Hvad drømmer du om i fremtiden?
Hvordan er din økonomi nu og i fremtiden?
Her kan du hente et forberedelsesskema
Sådan kommer du i gang med seniorsamtalen
Måske er det lige så nyt for din leder at holde en seniorsamtale som for dig. Det er en god idé at forberede dig, inden du beder din leder om en seniorsamtale.
Du kan tale med din leder og for eksempel sige: “Jeg kunne godt tænke mig at tage en snak om mine fremtidsplaner for de kommende år. Kan vi tage en seniorsamtale?”
I kan aftale, at du sender en mail med nogle links, så din leder også kan forberede sig.
Her finder du materialer til din leder
Dine spørgsmål til seniorsamtalen
Du kan dele spørgsmålene op i 4 emner.
Trivsel
Hvordan oplever du det at være en af de erfarne medarbejdere?
Hvordan trives du med dine yngre eller knapt så erfarne kolleger?
Oplever du en god balance mellem dit arbejdsliv og dit fritidsliv?
Hvad kan arbejdspladsen og din leder gøre bedre for at understøtte din generelle trivsel?
Fagligt
Hvordan oplever du, at dine kompetencer og erfaringer kommer i spil?
Er der opgaver, du er særligt glad for at varetage?
Har du ønsker til din faglige udvikling?
Er du interesseret i efter- og videreuddannelse eller anden form for kompetenceudvikling?
Fleksibilitet
Hvordan trives du med den måde, dit arbejde er tilrettelagt i dag?
Har du ønsker i forhold til dine arbejdstider, antal fridage og ferie?
Har du ønsker til dine ansvarsområder, opgaver og placering her i virksomheden?
Kan din leder gøre andet for, at du bliver mere tilfreds med at gå på arbejde?
Fremtiden
Hvis du selv kunne bestemme, hvordan skulle de næste år så være for dig i virksomheden?
Hvilke tanker har du om fremtiden i forhold til arbejde, familie og interesser?
Hvor længe forventer du at fortsætte med arbejde – og hvad kræver det af os som arbejdsplads?
Hvad er forskellen på en seniorsamtale og en medarbejderudviklingssamtale (MUS)?
Seniorsamtalen ser typisk længere frem end en årlig udviklingssamtale (MUS).
En MUS-samtale vil ofte handle om det næste år, mens en seniorsamtale har længere perspektiv og vil fokusere på den sidste del af arbejdslivet og pensionering.
Der er i stigende grad behov for seniormedarbejdere på arbejdspladserne. Derfor er det også vigtigt, at seniorsamtalen tager udgangspunkt i trivsel og fastholdelse.
Hvis medarbejderen vil gå på pension, skal seniorsamtalen blandt andet handle om at aftale en god måde for medarbejderen at slutte arbejdslivet på.