17. feb. 2025

Bare dog arbejdsgiverne også kunne tage TR-uddannelsen

Pia Henriksen er arbejdsgiver. Men det har hun ikke altid været. Som tidligere tillidsrepræsentant (TR) med en solid TR-uddannelse i bagagen er hun bannerfører for dialog og for at tegne overenskomst.

Faglig
Billede til nyheden Bare dog arbejdsgiverne også kunne tage TR-uddannelsen
Pia Henriksen er nu arbejdsgiver med egen klinik.

Pia Henriksen sidder ofte i sit erhvervsnetværk og hører på arbejdsgivere, der ikke bryder sig om fagforeninger og overenskomster. Og hver gang forsøger hun at forklare, at dialog og indgåelse af overenskomster gør livet lettere både for arbejdsgivere, for ansatte og for kunder og medlemmer.

”Jeg oplever ofte en manglende viden hos arbejdsgiverne om fordelene ved ordnede forhold. Fagforeninger og arbejdsgivere er ikke fjender, for vi har en fælles interesse i arbejdspladser med gode arbejdsvilkår, trygge medarbejdere og få konflikter,” siger Pia Henriksen, der er tidligere vagtassistent, men nu har egen klinik for muskelterapi.

Har selv tegnet overenskomst

Der er ikke overenskomst på hendes område, men hun har selv tegnet overenskomst med Faglig Puls og med Fysioterapeuternes Fagforening for at sikre ordentlige forhold.

”Jeg synes jo, at det gør arbejdet som arbejdsgiver meget lettere, blandt andet ved ansættelse af nye medarbejdere, for rettigheder og pligter står i overenskomsten.”

”I forhold til andre dele af branchen er jeg nok lidt dyrere, fordi mine ansatte for eksempel får betalt frokost, den 6. ferieuge osv. Men jeg har bedre muligheder for at have tilfredse ansatte, og det smitter af på kunderne,” siger Pia Henriksen.

Uddannelsen for tillidsrepræsentanter giver nødvendig viden

Den viden, som Pia fik i sin TR-uddannelse, er rigtig god, når hun nu er arbejdsgiver. Og hendes erfaring er, at mange konflikter kunne undgås med en større viden.

”På kurserne sagde vi ofte til hinanden: ’Ej, det ville være godt, hvis arbejdsgiverne også lærte dette eller kunne være med i vores debatter og diskussioner’, for der er mange problemer, som bunder i manglende viden.”

”Jeg bruger selv min viden fra uddannelsen rigtig meget, både ved overenskomster og ansættelse, men også ved psykisk førstehjælp og den svære samtale. De fleste arbejdsgivere oplever at have ansatte, som har problemer hjemme eller på jobbet, eller er sårbare i en periode. Og det skal man kunne håndtere på en god måde,” siger Pia Henriksen.

Hvorfor ringer de ikke til fagforeningen?

Pia Henriksen ærgrer sig over, at en del problemer ender i konflikter, som kunne være undgået. Der mangler dialog og viden om, at fagforeningen faktisk kan være til hjælp, også når man er arbejdsgiver.

”Hvis en arbejdsgiver for eksempel er i tvivl, om en ansat skal have en mundtlig advarsel, en skriftlig advarsel eller skal afskediges, så ville det være godt, hvis arbejdsgiveren kontaktede den fagforening, der har overenskomsten,” mener Pia og fortsætter:

”Hvis det virkelig er sådan, at den ansatte ikke har overholdt spillereglerne, så vil fagforeningen sikkert mene, at en mundtlig advarsel er på sin plads, og dialogen mellem arbejdsgiver og fagforeningen kan handle om, hvordan arbejdsgiveren kan håndtere den mundtlige advarsel bedst muligt, så den ansatte kan rette op på sit ansættelsesforhold.”

Pia har været vagtassistent ved G4S. Hun var medlem af VSL og tillidsrepræsentant i knap 2 år. I den periode tog hun Serviceforbundets Grunduddannelse for tillidsrepræsentanter samt kurserne ’Psykisk førstehjælp’ og ’Den svære samtale’.

Senere har hun uddannet sig til massør og sportsbehandler og endte med at tage uddannelsen som musculupat.

Musculupati er en behandlingsmetode ved muskel, led-, og nervesmerter.

Hun har sin egen klinik i Holbæk og i Aarhus med i alt 5 medarbejdere.

Relaterede nyheder