19. maj 2021

Stens nyrer er ved at stå af: Jeg har stadig brug for at føle mig værdifuld

Polycystisk nyresygdom var ved at sætte en stopper for Stens arbejdsliv. Men med et fastholdelsesfleksjob kan han beholde jobbet uden at slide sig selv op.

Billede til nyheden Stens nyrer er ved at stå af: Jeg har stadig brug for at føle mig værdifuld
Det tog Sten et år at bede om hjælp i fagforeningen til at kunne klare sit arbejde. Nu er han glad for, at han gjorde det. Foto: Privat

Han har slæbt sig afsted og kæmpet en kamp for at passe sit arbejde. Men til sidst måtte Sten Skov Hansen kaste håndklædet i ringen og bede om hjælp. Han lider af polycysistik nyresygdom, og hans nyrer er nede på 10 procents funktion. Det betyder, at han dagligt kæmper med en overmandende træthed.

- Da jeg arbejdede på fuld tid, kunne jeg ikke andet end at gå på arbejde. Når jeg kom hjem, kunne jeg kun sidde og sove i en stol, indtil jeg skulle i seng. Det var jo ikke et liv, fortæller Sten.

Nu er han godkendt til fastholdelsesfleksjob, og det er en enorm lettelse for den 61-årige ejendomsfunktionær fra Vordingborg.
- Jeg har været på arbejdsmarkedet i over 40 år og var slet ikke klar til at stoppe. Jeg er glad for, at jeg kan blive ved, for det er rigtig rart at mærke, at jeg stadig kan være til gavn.

Tid til restitution

Sten har arbejdet i Arbejdernes Boligselskab i snart 15 år, og han er glad for sit arbejde og for kollegerne. Men de seneste år har den medfødte nyresygdom gjort det sværere og sværere for ham at klare opgaverne.

- Sidst på dagen havde jeg det som om, jeg bar 40 kilo på ryggen. Det betød, at mine kolleger måtte klare nogle af mine opgaver, og det gav jo dårlig samvittighed, fortæller Sten.

Derfor er det en stor lettelse, at hans arbejdsgiver har ændret hans stilling, så han kan beholde sit job, mens der nu er blevet ansat en ny kollega til at dække de timer, som Sten ikke kan klare.

Imødekommende arbejdsgiver

- Jeg er meget glad for at bevare tilknytningen til mit arbejde uden at jeg skal lægge mine kolleger til last, og jeg er meget taknemmelig for, at min arbejdsgiver har været så imødekommende, siger han.

Nu arbejder Sten 16 timer om ugen med en ugentlig fridag og det giver den nødvendige tid til at restituere. Og selvom det har givet en lønnedgang, har Sten fået et meget bedre liv.

- Nu har jeg overskud til at gøre noget, når jeg har fri. Jeg skal lige sove til middag, men så har jeg også energi til at gå en tur med konen, hjælpe med at lave mad og passe hus og have. Det kunne jeg ikke før.

Svært at bede om hjælp

Fra Sten tog kontakt til Serviceforbundets socialrådgiver og til kommunen godkendte ham til fastholdelsesfleksjob, gik der et halvt år. I de måneder var det godt at vide, at han havde al den opbakning, han havde brug for.

- Det var Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger, der hjalp mig, da kommunen truede med at tage min paragraf 56 (refusion ved sygefravær for kronisk syge) fra mig. Der mærkede jeg, at jeg ikke magtede at slås med kommunen alene. Derfor tog jeg fat i Torben, da jeg fik brug for hjælp igen, siger Sten.

Det var ellers ikke let at bede om hjælp for Sten, der ikke er vant til at være syg og være nødt til at bede om hjælp fra andre.

- Det tog mig et år at tage mig sammen til at bede om hjælp, for det var svært. Men da jeg blev hjemsendt under første nedlukning, kunne jeg mærke, hvor meget min krop ændrede sig. Jeg var jo ikke nær så træt. Da jeg så kom tilbage på jobbet, kunne jeg godt se, at der skulle ske noget. Derfor greb jeg fat i Torben, som hjalp med at kontakte kommunen.

Håber på ny nyre

Polycystisk nyresygdom er medfødt og kan ikke behandles. Sygdommen ødelægger nyrerne langsomt og til sidst er man nødt til at komme i dialyse for at overleve.

- Den bryder normalt ud i 40-års alderen, men for mig har den først udviklet sig langsomt over de sidste 4 år, fortæller Sten.

Det går hurtigt ned ad bakke, men Sten er på venteliste til en nyretransplantation. Han har masser af håb om, at han nok skal få en ny nyre, men det skal helst ikke vare for længe.

- Om et år eller to er jeg nødt til at starte med dialyse, og det vil jeg da helst undgå, for det er hårdt for kroppen. Men man kan jo blive nødt til det.

For at holde sygdommen lidt i skak, forsøger Sten at holde sig i form med cykelture og frisk luft.

- Jeg cykler et par gange om ugen. Det kan godt være lidt svært at finde energien til det, men jeg har heldigvis en rigtig god kammerat, der støtter mig i at komme afsted. Det er en god hjælp.

Om fastholdelsesfleksjob

Med et fastholdelsesfleksjob kan du blive ansat i fleksjob på din hidtidige arbejdsplads - altså der, hvor du sidst var ansat.

Fleksjob er en ordning for borgere, der ikke kan klare et arbejde på almindelige vilkår på grund af sygdom eller skade, men som ikke er syge nok til at få førtidspension.

D­et betyder, at du som fleksjobber kan have job med mulighed for færre timer eller flere pauser, hvor det offentlige dækker din løn i de timer, du ikke kan arbejde.

Betingelser for at komme i fastholdelsesfleksjob

• Kommunen skal vurdere, at din arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, så du ikke kan arbejde på almindelige vilkår.
  • Alle muligheder for omplacering og genoptræning skal være undersøgt.
  • Du må ikke være berettiget til førtidspension.
  • Du skal være under 65 år.
  • Du skal have været ansat efter overenskomstens sociale kapitler i mindst 12 måneder.

Har du seks år eller mindre til din pensionsalder, er kravene for at komme i fleksjob lempet.