10. sep. 2021

Sådan får du mest ud af din MUS-samtale

Er en MUS-samtale værdifuld for dig som medarbejder? Ja, det kan den blive, hvis du forbereder dig godt, hvis du og din leder er positivt indstillet, og hvis der bliver fulgt op på samtalen

Faglig
Billede til nyheden Sådan får du mest ud af din MUS-samtale
Forberede dig godt til MUS-samtalen. Så får du det bedste udbytte af samtalen.

MUS betyder medarbejderudviklingssamtale. Den gode MUS-samtale er en dialog mellem dig og din leder om dit job, din trivsel og dine muligheder for udvikling. I den travle hverdag er MUS-samtalen din adgang til en længere og direkte samtale med din leder i et fortroligt rum.

Her er en række spørgsmål og svar om MUS-samtalen.

Skal min arbejdsgiver tilbyde mig en MUS-samtale?

På offentlige arbejdspladser har arbejdsgiveren pligt til at tilbyde en MUS-samtale mindst en gang om året. På private arbejdspladser er der ikke sådan et krav, medmindre det er skrevet ind i personalepolitikken. Dog holder hovedparten af de private virksomheder MUS-samtaler. Men de kan også erstattes af en-til-en samtaler mellem leder og medarbejdere.

Kan jeg sige nej til en MUS-samtale?

Det er et tilbud. Derfor kan du i princippet takke nej. Men din arbejdsplads vil forvente et ja og spørge dig, hvorfor du ikke ønsker at deltage i en MUS-samtale.

Skal jeg finde mig i at få skældud til MUS-samtalen?

MUS-samtalen er som udgangspunkt en positiv samtale. Og gensidig skældud og beskyldninger hører ikke hjemme der.

- Det er helt fint for både medarbejder og leder at give saglig feedback, for der kan jo sagtens være noget, som du eller din leder ønsker at ændre. Men I har begge krav på, at det foregår i en ordentlig tone, siger Jonas Ekelund, der er administrationschef i Serviceforbundet.

- Hvis du oplever en leder, der er meget negativ, så undlad at gå ind i et skænderi. Føler du, at det ikke har været muligt at føre en konstruktiv MUS-samtale, vil jeg opfordre dig til efterfølgende at kontakte din tillidsrepræsentant eller fagforening, siger digitaliseringskonsulent i MUSsamtale.dk Per Boetius Andersen.

Hvordan forbereder jeg mig til en MUS-samtale?

Mange arbejdspladser har et skema, du kan udfylde før samtalen. Det kan også være, at I udfylder det under samtalen.

- Jo bedre, du forbereder dig, jo mere tryg bliver du. Overvej, hvad der skal til for, at du kan trives bedre og udvikle dig. Du skal ikke gå ind med en masse gammelt i rygsækken, men i stedet tænke på, hvad der skal ske fremadrettet, siger Jonas Ekelund.

Hvad skal vi tale om til en MUS-samtale?

Der kan være mange forskellige emner på bordet, men grundlæggende handler det om trivsel, samarbejde og udvikling.

- Hvis I har haft MUS-samtale et år tidligere, vil det være naturligt at se på, hvad I aftalte sidst, og hvordan det er gået med det. Og så ser I fremad i forhold til trivsel, opgaver, udvikling, kurser, ønsker for fremtiden og andet, der kan være relevant for dit arbejde og for virksomhedens ønsker og behov, siger Per Boetius Andersen.

Hvordan foregår en MUS-samtale typisk?

- Traditionelt foregår MUS-samtalen ved, at din leder indkalder dig til et møde og evt. vedhæfter en spørgeramme, så du kan forberede dig til samtalen. I dag er der dog et stigende antal arbejdspladser, som vælger at digitalisere MUS-processen.

- Her bliver medarbejderne indkaldt via et system og har deres egen MUS-profil, hvor de kan følge deres egen udvikling samt forberede sig online. En af de største fordele ved en digitale MUS-løsning er, at systemet husker diverse deadlines, så det er nemmere for leder og medarbejder at nå i mål med deres udviklingsmål og aftaler, siger Per Boetius Andersen.

Hvorfor er det godt at holde en MUS-samtale?

- I hverdagen har I måske ikke så meget tid til at tale sammen. Så MUS-samtalen er en mulighed for at lære hinanden lidt bedre at kende. I har for en gang skyld god tid til at komme et spadestik dybere og få vendt det, der har betydning for dig og din leder, siger Per Boetius Andersen.

Er MUS-samtalen fortrolig?

Ja, den er altid fortrolig. Hvis du får en ny leder, må denne faktisk ikke se referatet fra MUS-samtalen, medmindre du giver lov.

Hvorfor taler I ikke om løn i MUS-samtale?

MUS-samtalen er en udviklingssamtale, ikke en lønsamtale.

- Men hvis din leder roser dig på MUS-samtalen for at have påtaget dig nye opgaver, eller du har løst dine opgaver godt, eller du har taget kurser, så har du nogle gode argumenter til en senere lønsamtale, siger Per Boetius Andersen.

Bliver der taget referat af en MUS-samtale?

Det er vigtigt, at der er noget på skrift fra din MUS-samtale, så I er enige om, hvad I har aftalt, og hvordan I skal følge op på det. Du skal altid godkende den endelige version af referatet eller MUS-skemaet.

Hvordan følger I op på MUS-samtalen?

- MUS-samtalen er ikke så meget værd, hvis der ikke bliver fulgt op på den løbende. Din arbejdsgiver bør sikre, at du trives og udvikler dig, men det er i lige høj grad dit eget ansvar. Så hvad enten I laver egentlig aftaler om for eksempel opgaver og kurser, eller det er mindre konkret, så bør det ikke ligge til næste års MUS-samtale, siger Jonas Ekelund.

- Alle undersøgelser viser, at manglende opfølgning er den vigtigste årsag til, at nogle medarbejdere synes, MUS-samtalen er spild af tid. Så hvis din chef ikke er så god til det med opfølgning, er det helt rimeligt, at du selv spørger, hvordan I kommer videre med det, I har talt om, siger Per Boetius Andersen.

Relaterede nyheder