06. okt. 2021

Livlig debat på kongressen

Debatten i salen på Serviceforbundets kongres bød på både ris og ros fra talerstolen. Forbundets gode service blev fremhævet flere gange.

Kongres
Billede til nyheden Livlig debat på kongressen
Serviceforbundet kongres 2021 - Debat i salen. Foto: Stefan Cavalieri

Flere delegerede havde noget på hjertet, da der blev indbudt til debat i salen på Serviceforundets kongres 2021 i Nyborg.

Heriblandt den første taler, formanden for Urmagerne og Optikerne Anette Pedersen, havde ris til Regeringen for problematikken i den del af regeringens nye reformudspil ”Danmark kan mere 1”, der handler om, at unge skal finansiere en stigning i dagpengesatsen ved at nedsætte dimittendsatsen. Noget, som Serviceforbundets formand John Nielsen også tidligere havde fremhævet som dybt problematisk i sin beretning.

Anette Pedersen benyttede samtidig lejligheden til at rose og takke Serviceforbundets afdelinger for deres hjælp i løbet af de seneste år, og netop rosen til forbundets afdelinger og ansatte gik igen under hele debatten.

Bekymringer over atypiske ansættelser

Delegeret fra VSL Dan Schmidt Clausen-Myhre var blandt dem, der uddelte roser:

- Serviceforbundet er ikke bange for at bakke os op, heller ikke selvom det kan betyde, at de taber en sag. Det giver gåpåmod, når vi ved, at nogen har vores ryg. Og opbakningen fra fagforeningen er helt enorm vigtig, sagde han.

Samtidig delte han et par bekymringer, der omhandlede de atypiske ansættelser, som Serviceforbundet foreslår at arbejde på at organisere i den kommende periode.

- Jeg kan godt forstå argumenterne for, at vi som fagforening skal følge med den udvikling, fordi det er en naturlig udvikling i nogle brancher. Men det store spørgsmål er, om vi risikerer at udhule vores fagbevægelse, sagde Dan Schmidt Clausen-Myhre og uddybede:

- For mig kan de gule og de røde fagforeninger ikke sammenlignes, fordi en gul fagforening blot er et forsikringsselskab. Derfor spørger jeg, hvad vi kan tilbyde personer med atypiske ansættelser, som de gule ikke kan? Hvad gør vi for ikke at degradere os selv til at være et rødt forsikringsselskab for de medlemmer, og hvad skaber det af kurs generelt?

Vigtigt at se på atypiske ansættelser

Trods sin bekymringer, meddelte Dan Schmidt Clausen-Myhre at han kommer til at stemme ja til forslaget for at bakke op om de brancher i forbundet, hvor de atypiske ansættelser især udgør et problem.

Også Romic Jim Kwan Seng Yong fra VSL var inde på spørgsmålet om 0-timers-kontrakter:

- Jeg håber, at vi som fagforening vil gøre alt for at bekæmpe det, for det er et skråplan uden lige, og som flere andre ønsker jeg så lidt af det som muligt på det danske arbejdsmarked.

John Nielsen svarede på bekymringerne:

- Der er allerede 300.000 på de atypisk kontrakter, og hvis flere arbejdsgivere ser en stor fordel ved det, hvor mange kommer der så? Vi skal hjælpe de mennesker med at blive stærke, så vores overenskomster og ansatte ikke bliver presset til at sige ja til vilkår, hvor de får atypiske ansættelser, sagde han.

Vi skal kæmpe for den danske model

Formand for VSL Peter Jørgensen takkede John Nielsen for en fyldestgørende beretning og fremhævede ligesom flere andre talere også blandt andet problematikken i de atypiske ansættelser. Derudover understregede han, at EU ikke skal blande sig i den danske model – en pointe, der også er blevet understreget af flere talere i løbet af dagen.

Forbundsformand John Nielsen erklærede enig:

- EU vil vise retning, men min og fagbevægelsens bekymring er, at tingene går fra at være retningsviser til et forslag, man vedtager, for så har EU’s domstol ret til at fortolke. Men det har fanden skabt, for når EU fortolker kan Pandoras æske pludselig åbne sig, sagde han.

God opbakning og god samarbejdsånd

På talerstolen kom også formanden fra et af de forbund, der har tilsluttet sig Serviceforbundet i kongresperiden.

Bjarne Rødkjær fra FAKK takkede for at være kommet med på en spændende rejse:

- Det er en ny verden, vi er kommet ind i, og vi er blevet taget godt imod. Vi er kommet i menneskehænder, hvor nogen hjælper og støtter og skubber på os. Det er dejligt at mærke en god opbakning og en god samarbejdsånd, sagde han.