20. okt. 2021

Christel fik hjælp til at komme i fleksjob på sin gamle arbejdsplads

Et uheld i fitnesscentret fik fatale følger for Christel Gandrup, som til sidst måtte have fagforeningens hjælp til at komme i fleksjob.

Billede til nyheden Christel fik hjælp til at komme i fleksjob på sin gamle arbejdsplads
Christel Gandrup er kommet i fleksjob på sin gamle arbejdsplads

Det var en helt almindelig dag i fitnesscentret, som fik en brat afslutning for 2½ år siden. Christel Gandrup besvimede, faldt og slog hovedet voldsomt. Efter det kunne hun ikke passe sit arbejde som optiker og blev sygemeldt. Efter 120 dage blev hun fyret og kom på sygedagpenge og i ressourceforløb.

- Jeg kunne ikke passe mit job som optiker, fordi jeg på grund af min hovedskade havde mange senfølger efter hjernerystelse. Blandt andet kunne jeg ikke klare skærmarbejde, og det er jo en del af jobbet. Jeg kom i et ressourceforløb på 13 ugers, hvor jeg fik oparbejdet 19½ timer om ugen på et plejecenter. Da det var slut, ville jeg gerne have det forlænget, da jeg ikke var færdigudredt og heller ikke havde fået oparbejdet nok antal timer. Det fik jeg ikke lov til og blev i stedet raskmeldt af kommunen, selvom min lægeerklæring tydeligt beskrev, at jeg ikke var rask.

Jeg havde ingen anden mulighed end at søge kontanthjælp, og det kunne jeg hverken økonomisk eller psykisk klare. Jeg havde jo været på arbejdsmarkedet i mange år på helt almindelige vilkår, men nu kunne jeg med mit skånebehov ikke bare gå ud og få et job, så jeg kontaktede fagforeningen Serviceforbundet – Urmagerne og Optikerne.

Fagforeningen kører en sag

Efter at Urmagerne og Optikerne havde set på sagen, kom Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger ind over.

- Der var i kommunen meget lidt forståelse for senfølgerne på grund af hjernerystelsen, og det er ikke usædvanligt. Jeg har flere sager af samme type, forklarer Torben Krüger.

- Men vi havde en god sag, især fordi man ikke kan raskmelde folk på et væsentligt lavere antal timer end det, man er sygemeldt fra. Og det havde kommunen gjort. De mente, at Christel bare kunne gå ud og finde et skånejob på nedsat tid. Og den går ikke.

- Det oplyste jeg dem om, men de ville ikke høre, og så måtte vi i Ankestyrelsen, som gav os medhold. Det var rigtig godt for Christel, men faktisk kan jeg bruge dommen i andre medlemssager, for en del kommuner har denne praksis.

- De, der ikke er medlem af en fagforening, som kan hjælpe, må ofte acceptere kommunens forkerte praksis, siger Torben Krüger.

Skånejob på den gamle arbejdsplads

- Jeg ville jo helst tilbage til mit fag og meget gerne til min gamle arbejdsplads Smarteyes i Holbæk. De ville heldigvis gerne have mig tilbage, så jeg arbejder nu 18 timer om ugen i et job med skånehensyn. Det indebærer blandt andet, at jeg er på arbejde 3-4 gange om ugen med blandede arbejdsopgaver, så jeg ikke bliver hurtigt udtrættet.

­- Det er dejligt at være tilbage, selvom det indebærer, at jeg må sove til middag hjemme efter arbejde for at kunne klare resten af dagen. Jeg drømmer om, at jeg langsomt får det bedre, så jeg kan holde til mere og mere og til sidst arbejde på helt almindelige vilkår.