16. nov. 2021

Per Anders Jørgensen beholdt jobbet efter blodprop

Da Per Anders Jørgensen fik en blodprop i hjernen for et år siden, kunne arbejdslivet have været slut. Et fastholdelsesfleksjob blev løsningen.

Billede til nyheden Per Anders Jørgensen beholdt jobbet efter blodprop
Per Anders Jørgensen kunne blive på sin arbejdsplads i et fastholdelsesfleksjob.

Per Anders Jørgensen har været ejendomsfunktionær i 43 år på samme arbejdsplads. Og der er han stadig, selvom en blodprop i hjernen betyder, at han ikke kan arbejde på fuld tid. Løsningen for ham blev et fastholdelsesfleksjob, som en forstående arbejdsgiver og socialrådgiver i Serviceforbundet Torben Krüger har hjulpet med.

- Et fastholdelsesfleksjob er en god løsning, hvis arbejdsevnen ikke rækker til et job på normale vilkår. Arbejdspladsen beholder en god medarbejder og betaler kun for de reelle timer, medarbejderen kan arbejde. Og den ansatte kan fortsætte på arbejdspladsen på færre timer. Det er en win-win-situation, siger Torben Krüger.

For Per Anders Jørgensen er det den bedste løsning, fortæller han:

– Jeg kunne slet ikke se mig selv gå hjemme. Samtidig blev det helt tydeligt, at jeg slet ikke kunne klare det samme som før, da jeg begyndte at arbejde igen efter sygemeldingen.

- Jeg får løn fra min arbejdsgiver for de 18 timer om ugen, jeg kan arbejde. Og så får jeg suppleret noget af det op fra kommunen. Med mange års anciennitet har jeg haft en god løn, så jeg får noget mindre udbetalt end før. Men sådan er det, og jeg er glad for, at jeg stadig har mine kolleger og min gode arbejdsplads, siger Per Anders Jørgensen, der er ejendomsfunktionær i Sct. Jørgens Park - Danmarks 5. største boligselskab med 27 boligblokke og 2 butikscentre.

Fik hjælp fra fagforeningen

Kommunen ville sende Per Anders Jørgensen i arbejdsprøvning. Men han havde selv undersøgt, hvilke muligheder han havde. Og han havde læst om fastholdelsesfleksjob på fagforeningens hjemmeside.

- Det havde jeg printet ud, så jeg kunne give det til arbejdskonsulenten. Den mulighed kendte de mærkeligt nok ikke så meget til i Næstved Kommune, men de ville se på det, fortæller Per Anders Jørgensen.

- I artiklen var Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger også nævnt, så jeg ringede til ham. Han har støttet mig og sørget for, at de rigtige regler blev fulgt. Jeg har også spurgt ham om en masse, for det er helt umuligt for almindelige mennesker er hitte rede i reglerne.

Lærer ny kollega op

7. september blev Per Anders Jørgensen godkendt til fastholdelsesfleksjob. Han er nu i gang med at lære en ny kollega op.

- Der er nogle år til, at jeg skal på pension, men de har ansat en ny medarbejder, som på sigt skal overtage mine opgaver. Jeg har en stor teknisk viden, som man ikke får med det samme. Så det er rigtig rart at lære fra sig og vide, at jeg fortsat har en vigtig funktion på min arbejdsplads.-

PensionDanmark har en forsikringsordning, der betyder, at de supplerer op i sådanne tilfælde som mit. Men de skriver ikke på deres hjemmeside, at det er aldersbetinget og bortfalder, hvis man har 3 år eller mindre til folkepensionsalderen. Jeg er fra 1957, så jeg faldt lige netop ind under denne regel. Det skal andre vide, hvis de kommer i samme situation som jeg, for PensionDanmark oplyser ikke om det, medmindre man selv kontakter dem, siger Per Anders Jørgensen.