10. jun. 2022

Stop for modregning af partners løn i pensionen fra 1. januar

Ny lov betyder, at førtidspensionister, seniorpensionister og folkepensionister kan se frem til, at deres ægtefælles eller samlevers løn ikke længere vil blive modregnet i pensionen.

Faglig
Billede til nyheden Stop for modregning af partners løn i pensionen fra 1. januar
Næste år vil ægtefællers løn ikke mere blive modregnet.

Fra 1. januar 2023 vil mange pensionister få flere penge ind på kontoen. Det gælder alle de pensionister, der har en ægtefælle eller samlever, som har et job. Hidtil er en del af partnerens indtægt nemlig blevet modregnet i pensionen.

De nye regler om stop for modregning gælder for arbejdsindtægt, efterløn, sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge.

Øvrige indtægter kan fortsat modregnes i pensionen. For eksempel partnerens indtægt fra arbejdsmarkedspensioner, private pensionsopsparinger, kapitalindkomst, indkomster fra aktier o.l.

Beskæftigelsesministeriet forventer, at cirka 100.000 pensionister får glæde af den nye lov.

Førtidspensionister og seniorpensionister

De nye regler gælder både for førtidspensionister på den gamle og den nye ordning.

I dag starter modregningen i førtids-og seniorpension allerede ved en fælles indtægt på 131.100 kroner og bortfalder helt, hvis den fælles indtægt er 789.400 kroner eller mere.

Der er ingen ændringer i forhold til Tidlig Pension, hvor partnerens indtægt i forvejen ikke bliver modregnet.

Folkepensionister

For folkepensionister kan den nye lov betyde helt op til 45.600 kroner mere om året før skat i pensionstillæg, fordi partnerens løn hidtil er blevet modregnet i pensionstillægget. Det præcise beløb for den enkelte afhænger af, hvor meget partneren tjener.

De nye regler er en del af et politisk forlig, hvor det samtidig blev aftalt at afskaffe modregning i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg, hvis folkepensionisten selv har et job. Det betyder, at uanset, hvad en folkepensionist tjener, vil det ikke blive modregnet i folkepensionen.

Den del af aftalen er dog endnu ikke på plads. Beskæftigelsesministeriet oplyser, at der vil blive fremsat et lovforslag i slutningen af året, og at det forventes at skulle gælde med tilbagevirkende kraft til 1. januar 2023.

Tilfredshed i Serviceforbundet

Serviceforbundet hilser velkomment, at det nu skal være slut med modregningen af ægtefællens indtægt i pensionen.

”Den nye lov er meget vigtig for pensionister. Vi hjælper desværre en del medlemmer med at få førtidspension og seniorpension, og mange af dem har fået en lavere pension, fordi deres partner har et job,” siger forbundsformand John Nielsen.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard er også tilfreds med aftalen og siger:
”Jeg er selvsagt enormt glad for, at vi nu vinker helt farvel til modregning i social pension på grund af partners arbejdsindtægt. Det kommer op mod 100.000 danskere til gode, som dermed ikke længere vil blive straffet økonomisk, fordi deres ægtefælle eller samlever arbejder. På den måde gør vi det mere attraktivt for flere at tage en tørn mere på arbejdsmarkedet. Det gavner den enkelte, som kan se frem til flere penge mellem hænderne. Men ikke mindst gavner det os alle i den nuværende situation, hvor virksomhederne råber på flere hænder.”