30. jun. 2023

Lodser: Vi bliver en stærkere modpart til lodsvirksomhederne

DMP bliver en del af Serviceforbundet og FH fra 1. juli. Det giver en stærkere fagforening, mener formand og medlemmer.

Billede til nyheden Lodser: Vi bliver en stærkere modpart til lodsvirksomhederne
Foto: Jacob Gudjonsson

Formanden for Danish Maritime Pilots (DMP) Lars Sigvardt ser frem til, at DMP bliver en del af Serviceforbundet.

"Vi bliver en meget stærkere modpart, når vi skal varetage lodsernes interesser og forhandle med lodserier," siger han. ”Det vil både gavne os som fagforening, men også det enkelte medlem, at vi nu kan trække på Serviceforbundet og FHs eksperter.”

3 medlemmer om fremtiden
Transitlodsen Jacob Gudjonsson er enig i, at det vil styrke lodserne.

"Det er en stor fordel, fordi vi kommer ind i et hovedforbund under FH. Det vil uden tvivl gøre os stærkere, at lodser, disponenter og bådmændene nu sidder på samme bænk og kan arbejde tættere sammen. Jeg tror også, at det bliver en fordel, at vi fremover kan trække på Serviceforbundets jurister," mener Jacob Gudjonsson.

Chris Bonnemose er også transitlods. Han tror, at DMP vil blive en stærkere samarbejdspartner for arbejdsgiverne.

”Der er ikke noget smukkere end, når man går sammen om noget for at lave noget større. Før var vi måske for små, og derfor er det en god ide at slutte sig sammen med andre og blive stærkere”, siger Chris Bonnemose. ”Samtidig er det vigtigt, at vi fortsat er en selvstændig fagforening, fordi vores fag er så specielt, og ingen andre har de samme arbejdsforhold. For mig er det vigtigt, at Danpilot skal være Danmarks bedste arbejdsplads, og det vil vi gerne samarbejde om. Nu bliver vi en endnu stærkere samarbejdspartner, som kan trække på Serviceforbundets resurser og erfaring.”

Transitlodsen Johan Erdland oplever stor interesse fra kolleger for at blive en del af DMP.

”Vi skal samle alle lodser i én stærk fagforening, og når jeg taler med kolleger, oplever jeg stor interesse for DMP. Derfor ser jeg frem til at, vi bliver en del af Serviceforbundet. Især fordi overenskomst og hviletidsregler er vigtige fokusområder for DMP i den kommende tid” siger Johan Erdland.