23. aug. 2023

Vi er med til at sikre folkesundheden

Som mangeårig kok lå det ikke fjernt, da Mikkala Degn fik lyst til at søge nye græsgange og blive tilsynstekniker i kødkontrollen. Vi besøgte hende hos Himmerlandskød i Aalestrup for at høre, hvad en tilsynstekniker laver.

Billede til nyheden Vi er med til at sikre folkesundheden
Mikkala Degn er glad for sit job som tilsynstekniker i kødkontrollen hos Himmerlandskød. Foto: Stefan Cavalieri

Der er styr på sagerne, da vi ankommer til det nybyggede slagteri udenfor Aalestrup. Vi bliver skrevet ind, så man ved præcis, hvem der befinder sig i bygningen denne dag. Vi skal også lige fortælle, om vi har åbne sår eller neglelak på. Der skal jo være styr på fødevaresikkerheden. Mikkala Degn viser os hen til et omklædningsrum, hvor vi hopper i en kittel og et par gummistøvler og ikke mindst en kasket til at holde håret på plads.

Himmerlandskød er en danskejet familievirksomhed, som producerer okse- og kalvekød fra danske kvæg. Virksomheden er Danmarks næststørste oksekødsproducent og arbejder med opskæring af køer i Farsø og har slagteri i Aalestrup, hvor vi besøger Mikkala. Kødet bliver solgt i den danske detailhandel, foodservice og i industrien samt til private slagtermestre i hele Danmark. De eksporterer også kød til store dele af verden.

På det topmoderne nybyggede slagteri, der åbnede i sommeren 2022, arbejder der omkring 200 mennesker. Mikkala er en af i alt 8 tilsynsteknikere, og så er der 2 dyrlæger i stalden. Resten er slagterimedarbejdere, kantinepersonale samt administrativt personale.

Tjekker dyr for sygdomme
Mikkala har været uddannet tilsynstekniker i omkring 2 ½ år. På slagteriet udfører hun kontrol af slagtekvæg.

”Jeg kontrollerer dyret for diverse sygdomme, så vi undgår, at det sendes ud til forbrugeren. Det kan være alt lige fra knoglemarv, simple trykninger på dyret, som ikke kommer ud, og bylder. Der er mange forskellige sygdomme, men det er sjældent, at vi finder noget alvorligt,” fortæller Mikkala.

Når hun møder ind, får hun et nummer. Det nummer har hun hele dagen, og så rokerer hun ellers rundt. Hvis hun er nummer 1, så starter hun i Tårn 1, og hvert kvarter rykker hun så til henholdsvis Tårn 2, 3 og 4. Nummer 5 er pauseafløser. Det vil sige, at hun arbejder i en time, og så har hun et kvarter væk fra båndet, som det hedder.

”Vi skal stå til rådighed, så derfor hedder det tid væk fra båndet,” forklarer Mikkala.

Hvis der opdages sygdomme på platform 1-4 – det kunne for eksempel være Pyæmi (blodforgiftning) – så indtaster medarbejderne det på deres skærm, hvorefter det ryger i Efterkontrollen. Her er der en medarbejder, der udrenser det, og så ryger det over til en sidste medarbejder, som kontrollerer, at alt er væk, og at det er sundhedsforsvarligt at sende dyret videre.

”Når man står i Efterkontrollen, så står man der en hel dag. Den station er ikke med i turnus, så den skiftes vi til at have. I Efterkontrollen står man i længere tid ad gangen, men så har man til gengæld en halv times pause, så det stadig passer med pausenormen,” forklarer Mikkala.

Kok i 27 år
Mikkala har altid arbejdet med mad, og hun og hendes mand har været i restaurationsbranchen i mange år. For nogle år siden følte hun, at det var tid til at prøve noget andet.

”Jeg har været kok i 27 år, og hvis jeg skulle prøve noget andet, så skulle det til at være. Men jeg vidste ikke lige, hvad det skulle være. Jeg vidste, at det skulle være noget med mad. Og hvorfor så ikke være den, der er med til at kontrollere tingene. Min mand Christian var indenfor Fødevarestyrelsen på det tidspunkt, i kødkontrollen, så vi snakkede lidt frem og tilbage, og så søgte jeg ind som tilsynstekniker,” fortæller Mikkala, der startede ved kødkontrollen hos Danish Crown i Horsens. I september 2022 kom hun og hendes mand til Himmerlandskød. En af grundene til, at de skiftede arbejdsplads, var blandt andet, at de nu har kortere til arbejde.

Gæst i deres hus
Uddannelsen til tilsynstekniker tager 32 uger, og på uddannelsen lærer man blandt andet om anatomi, fysiologi, kødkontrol, sygdomslære, mikrobiologi og parasitologi samt fødevaresikkerhed. Mikkala fortæller, at jobbet som tilsynstekniker kræver, at man siger tingene, som de er:

”Du er jo en myndighed, så du skal kunne sige, at det er sådan her, det er. Men det er jo et samarbejde. Selvom vi er en myndighed fra Fødevarestyrelsen, så er vi stadig væk gæster i deres hus – vi er kun gæster ved Himmerlandskød. Vi skal respektere hinanden og snakke ordentligt til hinanden, og vi skal få tingene til at glide. Selvfølgelig er der nogle overordnede ting, der skal gøres og være på plads. Men det er først, efter man har taget uddannelsen, at man for alvor lærer jobbet. Det er først der, man bliver skarp på det,” mener Mikkala.

Med til at sikre folkesundheden
Som tilsynstekniker skal man kunne bruge sine øjne og sin lugtesans, og så skal man ikke være for sart. Man skal kunne tåle at se blod og kunne håndtere, at der for eksempel er gået hul på en byld, eller at der er afføring på dyrets bagparti. Det er også et fysisk job, hvor man står meget op.

Men for Mikkala er det ikke et problem, for hun har været vant til at stå op hele sit liv. Hun kan da godt mærke, at hun bliver lidt mere træt med alderen, men hun er glad for sit arbejde.

”Jeg kan godt lide at være med til at sende noget ud, som er okay. Noget man kan stå inde for. At vi er med til at sikre folkesundheden. Det er spændende at finde de her ting. Når der er en besætning, der ikke fejler noget, så står man jo bare der. Men det er jo ikke fordi, man bare gerne vil finde noget, men der er jo de her specielle ting, man finder, som er sådan wow!”, siger Mikkala om jobbet. Hun er også en del af beredskabet på slagteriet. I tilfælde af kritisk sygdom skal slagteriet lukkes ned, og derfor er der naturligvis en beredskabsplan klar til de tilfælde.

Få tingene til at fungere
Generelt kan Mikkala godt lide at have styr på tingene. Måske var det derfor, at der ikke gik lang tid, før hun og hendes mand begge fik tillidshverv på slagteriet.

”Min mand er tillidsrepræsentant, og jeg er suppleant. Da vi kom til Himmerlandskød, blev vi jo en lidt større gruppe af tilsynsteknikere, og derfor gav det mening, at vi fik vores egen TR,” siger Mikkala og fortsætter: ”Jeg kan godt lide at få ting til at fungere og at skabe ro. Jeg vil gerne have, at der er god kemi mellem de ansatte.”

I øjeblikket bruger de tid på at få samlet gruppen. Det er et nyt sted, hvor folk er kommet til fra andre slagterier. Nogle fra Hadsund, andre fra Horsens eller Gammel Aalestrup.

”Vi skal have samlet gruppen og finde ud af, hvad vi hver især kan og gør – og hvad vi hver især er gode til. Vi skal også finde ud af, hvad vi vil fremadrettet. Mange ting er først under opbygning nu. Også medarbejdermæssigt. Så det er lidt af en rejse, vi er på, men vi er en kanon gruppe. Alle kan med hinanden, og der er ikke noget fnidder. Vi har det godt her,” siger Mikkala.

Hundetræner
Mikkala bruger sin fritid sammen med sine to hunde, og så har hun i øvrigt uddannet sig som hundetræner. Det er både hvalpe, familiehunde og konkurrencehunde, hun træner. Hun har desuden taget uddannelse som adfærdskonsulent for hunde og har startet en hundeklub i Mammen, hvor hun bor.