19. sep. 2023

Få styr på din økonomi – her er 5 gode råd

Anita Bjørkquist Christiansen fra ABC Økonomi lever af at rådgive og hjælpe andre med at styre deres økonomi. Selv folk med pæne indtægter kan have brug for en gennemgang af økonomien. De fleste af os kan med forholdsvis få enkle greb få et større økonomisk råderum.

Tilbud og rabatter
Billede til nyheden Få styr på din økonomi – her er 5 gode råd
Det er en god idé at gennemgå din økonomi en gang om året. Foto: Shutterstock

Serviceforbundet har indgået en aftale med Anita Bjørkquist Christiansen, som ejer ABC Økonomi. Det betyder, at medlemmerne af en fagforening i Serviceforbundet kan få gratis økonomisk rådgivning.

Anita kan hjælpe med at:

• opstille et budget til dig
  • foreslå, hvor du kan spare i dit budget
  • vejlede dig i, hvordan du med fordel også kan bruge budgettet
  • gennemgå årsopgørelse og forskudsopgørelse

Du kan læse mere her

Få Anitas 5 gode råd til en bedre økonomi
Hører du til dem, der lukker øjnene og håber, at udgifterne og gælden går væk af sig selv. Eller er du en, som tjekker alt og holder styr på alt? De fleste af os ligger nok et sted midt imellem.

Men ville det ikke være dejligt at få råd til lidt mere? Eller bare få råd til at leve nogenlunde ordentligt. Anita Bjørkquist Christiansen har mange års erfaring med, at det så rigeligt tjener sig ind at bruge lidt tid på at styre økonomien.

Her er 5 gode råd fra Anita:

• Skab et overblik over din økonomi, blandt andet ved at lave et budget.
  • Giv dit forbrug et eftersyn. Mange af os bruger bare vores betalingskort, og vi tænker ikke så meget over, hvad vi bruger. Pas især på med impulskøb.
  • Hold øje med dine forbrugsudgifter som vand, el og varme. Ved ganske få ændringer er det muligt at spare på disse områder.
  • Tag dine beslutninger på et oplyst grundlag. Det kan du først gøre, når du har styr på økonomien.
  • Se på din års- og forskudsopgørelse. Er der fradrag, der ikke er kommet med, eller er der noget, der ikke helt stemmer.

Sådan skaber du et overblik over økonomien
Få lagt et budget, som viser, hvad du har af faste udgifter. Vil du gå helt amok og også se ind i forbruget, så er det dine kontoudskrifter, du skal have fat i. Brug minimum de seneste 3 måneder. Har du mod på det, så vil 6 måneder være endnu bedre. Fordel de enkelte udgifter i forskellige kategorier.

Anita fortæller, at hun selv lige har lavet samme øvelse, og ja, hun blev noget overrasket.

Nogle kan godt lide at bruge et regneark, som løbende kan justeres, andre skriver det måske bare op på et papir. Det afgørende er, at du får det hele med, for først derefter kan du beslutte og prioritere på et oplyst grundlag:

”Når du har lagt et budget, bliver det åbenlyst for dig, hvad du bruger penge på. Og så kan du begynde at prioritere. Min erfaring er, at mange finder ud af, at de bruger for mange penge på nogle ting, som måske kan omveksles til noget sjovere, for eksempel en ferie,” siger Anita Bjørkquist Christiansen.

”Se efter, om der er nogle udgifter, der stikker helt af. Jeg har for eksempel hos kunder fundet gamle uaktuelle betalingsaftaler og flere aftaler på stort set den samme ydelse. Engang fandt jeg en betalingsaftale på strøm i et hus, familien var flyttet fra 11 år tidligere. Samlet set havde familien betalt 70.000 kroner til det, og de penge kunne de jo have brugt til noget sjovere.”

Et budget er ikke statisk
Anita påpeger, at et budget ikke er statisk. Faktisk bør du opdatere dit budget mindst en gang om året og gerne oftere.

”Jeg oplever tit, at man har fået lagt budget engang for en del år siden, og så ser man ikke mere på det. Men alt ændrer sig jo både i forhold til din livssituation. Og dine indtægter, dine udgifter og din gæld ændrer sig i takt med den økonomiske udvikling. Måske har du fået nyt job, er gået på pension eller er startet på en uddannelse.”

”Derfor er budgettet ikke så meget værd, hvis det er forældet. Så sæt eventuelt et kryds i kalenderen på en bestemt dag og skriv budget. Så ved du, at du skal bruge lidt tid der på at justere dit budget,” siger Anita Bjørkquist Christiansen.

En budgetkonto har mange gavn af
Mange har glæde af at have en budgetkonto, så udgifterne bliver fordelt over året.

”Princippet er, at banken trækker et bestemt beløb hver måned til din budgetkonto. Det betyder, at du i måneder med lave udgifter har overskud på budgetkontoen, og det dækker måneder med høje udgifter. Det er en rigtig god idé at oprette en budgetkonto,” siger Anita Bjørkquist, som minder om, at alt ikke trækkes på budgetkontoen.

”Du skal være opmærksom på, at ofte kan ikke alle faste udgifter trækkes på budgetkontoen. Nogle virksomheder, blandt andet televirksomheder, vil helst bruge dit betalingskort, fordi du kan tilbagekalde en betaling fra budgetkontoen, og det kan du ikke fra din lønkonto.”

Betal via betalingsservice og faste overførsler
Få så meget som muligt over på betalingsservice og faste overførsler. Det betyder, at du for det første ikke skal huske at betale, for det andet sparer du penge på gebyrer, når du ikke får en regning.

”Men selv om du tilmelder betalinger til betalingsservice og faste overførsler, skal du alligevel være opmærksom på, hvad der bliver trukket på kontoen. Svarer det til det, du mener at have aftalt?

”Det kan være en rigtig god idé at få tjekket forsikringer og streamingtjenester en gang om året. Vores liv ændrer sig, og det er ikke sikkert, at vi har brug for det hele eller den hidtidige dækning. Mange betaler faktisk for ydelser, de enten ikke får eller har brug for,” siger Anita Bjørkquist Christiansen.

Sørg for selv at være inde over økonomien
Anita har rådgivet rigtig mange – især kvinder – som har overladt økonomien til ægtefællen. Det betyder, at i en skilsmisse eller ved dødsfald står den ene part med en økonomi, som han eller hun intet kender til. Derfor anbefaler Anita, at ægtepar og samlevende et par gange om året sætter sig sammen og ser på økonomien. På den måde kender begge til tilstanden i økonomien.

”Der er desværre nogle, som får en brat opvågning, når ægtefællen har kørt familiens økonomi i sænk og skrider fra det hele. Helt slemt bliver det, hvis ægtefællen går ned med sit firma, overfører det i den andens navn, går ned med det også, og forlader den synkende skude. Så hænger den anden part på en kæmpe gæld.”

”Så selv om ægtefællen siger, at det har han eller hun styr på det, så insister på at være med ind over. Det er ikke et udtryk for mistillid, men et udtryk for engagement, for hvis I sammen kan styre økonomien bedre, så bliver der måske et større råderum, som hele familien kan nyde godt af,” slutter Anita Bjørkquist Christiansen.

Få flere gode råd af den økonomiske rådgiver

Vi giver gode råd til din privatøkonomi på baggrund af den nye mulighed for medlemmerne til at få gratis økonomisk rådgivning af Anita Bjørkquist.

Derfor vil vi i de kommende måneder bringe artikler med gode råd om, hvordan du styrer dit forbrug, og hvordan du får nedbragt din gæld og eventuelt får gældssanering.

Se mere