20. sep. 2023

Liselotte Nielsen er finalist til Årets AMR

Arbejdsmiljørepræsentant Liselotte Nielsen fra Servicebundet er indstillet til Årets AMR, og nu er hun blandt de 5 finalister til prisen.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Liselotte Nielsen er finalist til Årets AMR
Liselotte Nielsen er også medlem af bestyrelsen i Veterinærsygeplejerskernes Fagforening.

Liselotte Nielsen er en sand ildsjæl, når det kommer til at forbedre arbejdsmiljøet inden for veterinærsygeplejersker. Med mere end 25 års erfaring som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har Liselotte dedikeret sit liv til at sikre trivslen og sikkerheden på sin arbejdsplads og i hele veterinærbranchen. Derfor blev Liselotte nomineret til Årets AMR, og nu er hun 1 blandt 5 finalister til prisen.

Skabt system og deling af viden
Liselotte har sat en ny standard for sikkerhed på sit dyrehospital og har systematiseret vigtige aspekter af arbejdsmiljøet. Hun har især fokuseret på:

• Sikkerhed omkring røntgen: Liselotte er gået forrest i at implementere procedurer for håndfri-lejring, så personalet kan gå ud af rummet under billedtagning.
  • Anæstesi: Hun har arbejdet for at forbedre sikkerheden ved brug af anæstesigasser, -midler og udstyr.
  • Kemisk risikovurdering: Liselotte har omhyggeligt vurderet risikoen ved brugen af kemikalier i veterinærplejen og har implementeret foranstaltninger for at minimere farerne.

AMR-kurser og -online fora
Til daglig arbejder Liselotte på AniCura Københavns Dyrehospital, men hendes engagement stopper ikke ved hendes eget arbejdssted. Hun deler generøst sin viden med andre AMR'er inden for branchen gennem online fora og sociale medier. Hendes aktive deltagelse i online fællesskaber giver mulighed for erfaringsudveksling og inspiration på tværs af branchen.

Liselotte blev valgt ind i bestyrelsen i Veterinærsygeplejerskernes Fagforening for nogle år siden, og hendes arbejde har været uvurderligt. Hun har igangsat brancherettede AMR-kurser, hvor hun deler sin ekspertise. Kurser som Kemisk risikovurdering og Røntgensikkerhed har allerede haft stor indflydelse på arbejdsmiljøet inden for branchen.

Udviklet røntgen-lejringsbog
Liselotte har også udviklet sin egen ’røntgen-lejringsbog’, som hun aktivt distribuerer på kurser og har foræret til Hansenberg Organia (skolen for veterinærsygeplejersker). Dette har hjulpet med at implementere Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer vedrørende røntgensikkerhed, hvilket er særligt vigtigt, da medarbejderne står tæt på røntgenstrålingen dagligt.

Liselotte har undervist det første hold veterinærsygeplejersker i røntgenlejring og skabt en online gruppe, hvor de deler erfaringer og udfordringer.

Uvurderlig for branchen
Liselotte har også gjort branchen opmærksom på risici ved kirurgisk røg og farlige materialer. Og hun har brugt sin viden om arbejdsmiljø til at få revideret og opdateret den nye branchevejledning.

”Alt i alt er Liselottes arbejde for et godt og sundt arbejdsmiljø helt uvurderligt for vores branche, og Liselotte når langt ud i sin måde at kommunikere og være til stede på. Hun gør det samtidig spændende og eftertragtet at have styr på det med arbejdsmiljøet. Liselotte er nok den i hele vores branche, der ved mest om vores specifikke arbejdsmiljø, og det synes jeg, hun skal anerkendes for!
Som fagforeningens formand er jeg hende dybt taknemmelig for i den grad at hjælpe mig med at brede de gode budskaber ud på en spændende måde og at gøre det til et interessant ansvarsområde for veterinærsygeplejerskerne. Således styrkes hele branchens arbejdsmiljø. Kan man egentlig forvente mere af nogen?”, siger formand for Veterinærsygeplejerskernes Fagforening Malene Brendorp Meyer.

A4 Medier hylder stjernerne på arbejdspladsen

Årets TR/AMR er en prisfest, hvor årets tillidsrepræsentant og årets arbejdsmiljørepræsentant bliver kåret. Derudover er der kåringer inden for en række andre kategorier. Arrangementet afholdes den 1. november 2023 i cirkusbygningen.

Se mere