17. okt. 2023

3 gode råd til at få styr på dit forbrug

Har du styr på, hvad du egentlig bruger penge på? Og bruger du penge på de rigtige ting? Få gode råd fra Anita Bjørkquist Christiansen fra ABC Økonomi.

Tilbud og rabatter
Billede til nyheden 3 gode råd til at få styr på dit forbrug
Det er så nemt at svinge kreditkortet, men pas på med for mange impulskøb.

Det er så nemt. Vi svinger lige plastikkortet, og vupti, så har vi betalt. Det samme kan vi gøre ved at swipe og betale med MobilePay. Aldrig har det været lettere at bruge penge.

Men på samme tid er vi også i større risiko for at miste overblikket over vores forbrug. Dengang vi betalte med rede penge, var det meget mere synligt, hvor mange penge vi brugte, for eksempel på mad. For var der 1.000 kroner i madpungen, så forsvandt de jo helt fysisk, når vi handlede ind. Og skulle vi købe en større ting kontant, indebar det også, at beløbet i pungen rakte til købet.

Handler du fornuftigt, når du handler?
Rigtig mange af os falder for fristelsen til at købe mere, end der står på indkøbssedlen. Impulskøb, fastfood, spise ude, madvarer, der er unødvendige, og slik er nogle af de områder, hvor Anita Bjørkquist Christiansen selv falder i gang på gang. Anita testede sig selv og blev noget overrasket over, hvad hendes penge gik til.

Så hun satte sig for at prøve på egen krop, hvad hun råder sine kunder til. Og det var faktisk en øjenåbner, ikke mindst handler Anita nu på en helt anden måde end tidligere.

”Prøv at lave en test, for eksempel i en måned,” opfordrer Anita Bjørkquist Christiansen. ”Hvor mange impulskøb ryger ned i indkøbskurven? Og har du virkelig brug for disse impulskøb? Handler du de rigtige steder? Butikkerne er i konkurrence med hinanden, så det kan ofte betale sig at se sig for.”

”Hvis du vil gøre det rigtig sjovt, kan du handle, som du plejer i en måned, og så skære alle impulskøb væk den næste måned og se, hvad du sparer. Mange vil blive overrasket over forskellen. Alternativt kan du kaste dig ud i det med det samme. Se på dine kontoudskrifter for de seneste 3 måneder og kategoriser alle køb. Når det er gjort, så lav små budgetter for hvert område.”

”For nogle fungerer det fint med at lave madplaner. På den måde kan du købe stort ind, som ofte er billigere i længden. En mulighed er også at handle madvarer på nettet. Hvis du skal bestille varerne online, ryger der ikke så mange impulskøb i indkøbsvognen,” siger Anita Bjørkquist Christiansen.

Tjekker du dit forbrug over en længere periode?
Mange banker giver mulighed for få en oversigt over, hvad det enkelte beløb dækker over, altså om det er til mad, biograf og teater, ferier, café- og restaurantbesøg, el, vand og varme osv.

Hvis du tjekker denne oversigt, får du en god fornemmelse af, hvad dine penge går til.

”Jeg tjekker selv på denne måde, og jeg opdagede på et tidspunkt, at jeg brugte lidt for mange penge på cafébesøg. Det er naturligvis hyggeligt, men man skal jo også have råd til det,” siger Anita.

Tjekker du vand, varme, el, forsikringer og abonnementer?
En stor del af vores budget bliver brugt på faste udgifter, og nogle af dem kan vi ikke selv ændre.

”Men vi kan godt ændre vores adfærd og spare. Er det for eksempel nødvendigt at bruge så mange penge på vand? Kan vi skrue ned for varmen? Og husker vi at slukke for alt det, der bruger el? Sådanne spørgsmål kan vi stille os selv, og de fleste familier kan lave en spareøvelse, som giver lidt mere luft i hverdagen,” forklarer Anita Bjørkquist Christiansen.

”Ja, jeg ved, at det kan være svært at få alle til at slukke lyset, når de forlader et rum. Men hvad med at sætte en gulerod op for dem og sige: Det, I kan spare på el, vand og varme, kunne gå til en fælles oplevelse, som alle gerne vil. På den måde er der noget i det for alle i familien.”

”Forsikringer er vigtige at have, men husk at dækningen skal ændres i takt med, hvor du er i livet. Det er dumt at betale for forsikringsdækninger, som reelt ikke passer til dit behov. Så mit råd er at gennemgå dine forsikringer jævnligt og se, om du skal have ændret noget. Nogle finder faktisk ud af, at de er dobbelt dækket.”

”Det samme gælder for abonnementer. Vi har ofte rigtig mange abonnementer, og har vi brug for dem alle? Der kan være mange penge at spare ved at skære det fra, som ikke har så stor værdi. Bruger du alle streamingtjenester, dit fitnesskort, dag- og ugeblade osv.? Husk at småbesparelser hist og pist løber op.”

Få gratis økonomisk rådgivning hos Anita Bjørkquist Christiansen

Serviceforbundet har indgået en aftale med Anita Bjørkquist Christiansen, som ejer ABC Økonomi. Det betyder, at du som medlem af en fagforening i Serviceforbundet kan få gratis økonomisk rådgivning om:

• at opstille et budget
  • at få forslag til, hvordan du kan spare i dit budget
  • at vejlede dig i, hvordan du med fordel også kan bruge budgettet
  • at gennemgå årsopgørelse og forskudsopgørelse
Læs mere her
Se mere