17. okt. 2023

3 ting, du skal huske på, når du møder besværlige personer på jobbet

På en arbejdsplads vil der altid kunne være besværlige personer – kolleger, chefer eller kunder. Hvis ikke vi passer på, kan det resultere i konflikter, der er svære at løse.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden 3 ting, du skal huske på, når du møder besværlige personer på jobbet
Alle oplever besværlige personer på jobbet. Det handler om at takle situationen på den bedste måde.

Du kender det sikkert godt. Han eller hun på jobbet er bare altid så besværlig. Der er intet, som kan være enkelt og nemt. Eller også er det kunden, som udviser en helt urimelig opførsel.

Her er 3 ting, der er værd at huske på i din relation til kolleger, chefer og kunder.

1. Husk på, at en situation ikke opleves på samme måde, som du selv oplever den

Det er reelt at opleve en anden person som besværlig, men det interessante er, at langt de fleste tror, at alle andre oplever situationer på samme måde, som de selv gør. Det gør de ikke. Faktisk har vi ofte meget lidt forståelse for, hvad andre oplever som besværligt.

Det betyder, at når du opfatter en anden person som besværlig, så kan denne person til gengæld opleve, at det er dig, der er besværlig.

Et eksempel kan være, at en kollega eller kunde beder om hjælp til noget, du ikke har nogen faglig viden om. Derfor henviser du til en kollega, der ved noget om dette.  Du mener, at du har håndteret henvendelsen bedst muligt, men måske bliver den anden person vred og skuffet over, at du ikke kan hjælpe.

Det er værd at huske på, at der altid skal 2 til at skabe en konflikt på din arbejdsplads, og det, vi ikke forstår, kan vi som udgangspunkt ikke lide.

2. Husk på, at møder du aggression fra en anden, har det ofte ikke noget med dig selv at gøre

Det kan stamme fra tidligere konflikter eller frustrationer, som personen har haft.

Vi er ikke alle ens. Vi har hver især forskellige tærskler og grænser.

Ovenikøbet er vores dagsform også forskellig fra dag til dag. Den ene dag har man et enormt overskud – man har sovet godt, ungerne var hurtigt i tøjet, og transporten til jobbet gik som planlagt. Næste dag er det præcist modsat, og overskuddet er vendt til et underskud.

Hvis personen fra det foregående eksempel har en dårlig dag og har oplevet at blive henvist til en anden flere gange, er det måske netop denne frustration, der skaber den negative reaktion på din håndtering af henvendelsen.

3. Husk på, at jo mere præcist, du kommunikerer, jo lavere risiko er der for at skabe misforståelser, der kan resultere i konflikter

Forskellige forventninger er ofte årsag til konflikter på en arbejdsplads. Og det handler primært om kommunikation.

I en jobrelation skal alle dine forventninger formidles helt tydeligt og præcist, og det er faktisk ikke altid så nemt. Det går især galt med de værdiladede ord.

Hvis du for eksempel siger til en kunde eller en kollega, at du vender hurtigt tilbage, så kan det nemt give problemer. For hvad er værdien af hurtigt? Hvor hurtigt er hurtigt? Er det om en time, i morgen eller inden månedens udgang?

Her er det nødvendigt at afstemme forventningerne. Så du kan sige: Jeg skynder mig så meget som muligt, og du hører under alle omstændigheder fra mig senest i morgen. Når kollegaen eller kunden får denne præcise besked, og du er sikker på, at vedkommende har forstået din besked, undgår du konflikter senere om, at du ikke vendte hurtig nok tilbage.

Er du selv en besværlig person? Test dig selv

Det er nemt at se, at andre er besværlige, men hvor besværlig er du egentlig selv?

Artiklen her er inspireret af bogen: Sådan håndterer du besværlige personer. Den er skrevet af Sebastian Nybo og er udgivet på Lindhardt og Ringhof.

Bogen er en guide til at få det overblik og overskud, der skal til for at rense hverdagen for konflikter.

Du kan teste, om du selv er en besværlig person. Det er en ret sjov øvelse.

Prøv den her
Se mere