20. aug. 2024

Mød Helle, som er din nye socialrådgiver sammen med Torben

Hvis du får en arbejdsskadesag eller bøvler med sygdom og sygedagpenge, kan du få hjælp af Helle Secher Lund eller Torben Krüger.

Social
Billede til nyheden Mød Helle, som er din nye socialrådgiver sammen med Torben
Helle Secher Lund og Torben Krüger er det nye socialrådgiverteam. Foto: Serviceforbundet.

Serviceforbundet har ansat en ny socialrådgiver for at sikre, at du som medlem kan få den bedste hjælp. Så nu er der 2 socialrådgivere til fagforeningernes medlemmer. 

Torben Krüger har været ansat i Serviceforbundet i 24 år, mens Helle Secher Lund er startet 1. august. Så hun er ny, men bestemt ikke ny som socialrådgiver eller som ansat i fagbevægelsen. Hun er en erfaren socialrådgiver med blandt andet 17 år i 3F i bagagen. 

”Vores medlemmer vil få rigtig meget glæde af Helles store erfaring og viden. Jeg glæder mig rigtig meget til at arbejde sammen med Helle, som kender til fagbevægelsen og til de forskellige problemstillinger, vores medlemmer kan stå i. Jeg er sikker på, vi bliver et rigtig godt team,” siger Torben Krüger.

Helle Secher Lund glæder sig til at have en kollega, som også er socialrådgiver. 

”Jeg har i mange år været eneste socialrådgiver i en 3F-afdeling, og det har ikke været noget problem. Men det bliver rart at have en kollega, der arbejder med det samme,” siger Helle og tilføjer, at hun også glæder sig til at lære de forskellige faggrupper at kende. 

Jeg kan være lygten, der lyser vejen op

Den nye socialrådgiver beskriver sig som den, der kan holde lygten og lyse vejen op for den person, der har brug for det. 

”Sagt på en anden måde, så kan jeg skabe overblik og forståelse for, at sagen er på rette spor. Når man ikke normalt har med myndigheder at gøre, kan det være svært at forstå, hvad der sker, hvorfor det sker, og hvilke muligheder man har. Jeg kender det juriske sprog og kan gennemskue, hvad der i virkeligheden står, og hvad myndighederne beder om.”

”I en presset situation er det svært at acceptere en besked eller afgørelse, man enten ikke forstår eller ikke er enig i. Jeg kan som socialrådgiver forklare og hjælpe medlemmet med at komme videre i sagen,” siger Helle Secher Lund og fortsætter: 

”Det kan også være hjælp i en sag, hvor der er givet en erstatning. Dermed er sagsforløbet ikke nødvendigvis slut, for der kan komme breve om for eksempel modregning, og det giver ofte stor bekymring, for ”skal jeg nu betale noget af beløbet tilbage?”. Jeg taler med medlemmet, og sammen får vi styr på, hvad myndighederne rent faktisk beder om. 

Det skal være kort og præcist

Både ved arbejdsskadesager og sygedagpengesager er beskrivelse og dokumentation af sagsforløb og overholdelse af tidsfrister ofte afgørende for udfaldet af sagen. 

Det er meget vigtigt, at sagerne bliver håndteret korrekt fra starten. Derfor opfordrer den nye socialrådgiver medlemmerne til at ringe eller skrive til fagforeningen så hurtigt som muligt. 

”Nogle gange er det bare en snak med os, der kan bekræfte, at medlemmet har gjort det rigtige og en vejledning til det videre forløb. Andre gange skal der mere hjælp til,” siger Helle Secher Lund og giver disse gode råd, hvis du kommer til skade eller bliver syg:

  • Dokumentation er vigtig. Skriv alt ned fra starten, så du har et korrekt hændelsesforløb.
  • Kontakt fagforeningen som hurtigt som muligt. 
  • Stol på, at vi er her for at hjælpe. Vi har tavshedspligt, og du kan fortælle alt til os. 
  • Overhold alle tidsfrister, for hvis du ikke gør det, kan det få afgørende betydning for din sag. 
  • Skrive korte besvarelser til myndighederne, og svar kun på det, myndighederne beder om. 

Der er meget, som kan få betydning

Desværre er det sådan, at manglende dokumentation, forkerte oplysninger og manglende overholdelse af tidsfrister kan være afgørende. 

”Min erfaring er, at medlemmerne gerne vil skrive rigtig meget. Men når du kommunikerer med Arbejdsskadestyrelsen, er det ofte bedre at svare kort og kun på det, der bliver spurgt om. Det kan være svært at vide, hvordan der skal svares, og det hjælper jeg ofte medlemmerne med. 

”Jeg har også af og til oplevet, at medlemmerne har svært ved at anmelde en psykisk arbejdsskade. Måske anmelder de en fysisk skade, men når jeg spørger ind til, hvad der er gået forud, viser det sig, at der i virkeligheden er tale om en psykisk arbejdsskade. Der er desværre en masse skyld og skam forbundet med mobning, men Torben og jeg har tavshedspligt, så I er i trygge hænder os,” slutter Helle Secher Lund.

Helle Secher Lund

49-årige Helle Secher Lund er uddannet socialrådgiver og har i 17 år været ansat i 3F Odense GOPS, hvor hun har arbejdet med arbejdsskadesager og socialsager.

Relaterede nyheder