Seniorsamtaler mellem medarbejder og leder eller chef er den enkleste og mest effektive vej til at sikre fleksible vilkår, så du trives og har lyst til at fortsætte, samtidig med at din arbejdsplads får mest muligt ud af din lange erfaring. Læs mere om seniorsamtaler her
Seniorsamtalen handler blandt andet om nuværende og kommende arbejdsopgaver og kan tage udgangspunkt i udvikling, fastholdelse og/eller tilbagetrækning – alt efter din alder og formåen.
Samtalen kan afholdes separat, eller den kan erstatte en af de årlige medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Nogle arbejdspladser vælger at inddrage emnet i deres MUS. Det afgørende er blot, at I kommer rundt om ønsker og muligheder.
Ser længere frem
Seniorsamtalen ser typisk længere frem end en årlig MUS.
Start med at undersøge, om der står noget i personalehåndbogen om seniorsamtaler. Du kan også tage fat i din tillidsrepræsentant, hvis du har en.
Hvis personalehåndbogen ikke omtaler seniorsamtaler, er det op til dig, om du vil bede din leder om en seniorsamtale, eller om du synes, at den årlige medarbejderudviklingssamtale kan indeholde det, du ville tale om i en seniorsamtale.
5 gode argumenter for at tage en seniorsamtale
Seniorsamtalen er en god anledning til, at du begynder at overveje dine fremtidsplaner både på jobbet og i privatlivet.
Samtalen er en chance for at fortælle din chef, hvad du er glad for, og hvad du måske gerne vil lave mindre af.
I kan også tale om fleksibilitet, fridage og arbejdstid. Chefen ved som regel godt, at mange seniorer gerne vil arbejde, men ikke nødvendigvis på samme timetal fremover.
Du har mulighed for at tale med chefen om at få nye færdigheder, så du kan få mere variation i dine daglige opgaver. Har du lyst til at lære nyt, øger du din chance for et godt arbejdsliv. Det er også din bedste forsikring mod ledighed.