På kongressens 2. dag satte Serviceforbundet en tydelig kurs for de kommende 4 år med strategien ”Samlet indsigt, fælles indsats”. Strategien skal sikre, at forbundet og fagforeningerne også fremover er relevante, handlekraftige og meningsfulde for både nuværende og kommende medlemmer.
Strategien bygger på 4 indsatsområder: Medlemmet, Tillidsvalgte, Fagforeningerne og Fællesskabet og er blevet til på baggrund af et omfattende arbejde i hovedbestyrelsen samt input fra kongressens workshops, hvor alle delegerede deltog.
Formålet er at styrke både det faglige fællesskab og den personlige medlemsoplevelse i en tid, hvor både teknologi, arbejdsmarked og organisering forandrer sig hastigt.
Fra ord til handling
Strategien er ikke blot en plan på papir. De mange idéer fra kongressens workshops bliver nu samlet i et katalog, som hovedbestyrelsen arbejder videre med. Her er fokus på konkrete tiltag, der skal gøre forbundet endnu stærkere i hverdagen.
Blandt forslagene er:
Mere vidensdeling og netværk: oprettelse af erfagrupper, årlige arrangementer for tillidsvalgte og bedre adgang til sparring på tværs af fagforeninger.
Bedre medlemsservice: kortere svartider, lettere adgang til rådgivning og mulighed for personlige opkald for at følge medlemmernes trivsel.
Styrket organisering: fokus på unge medlemmer og synlighed på sociale medier som TikTok, herunder idéen om en ny film målrettet unge.
Digital udvikling og AI: mere brug af kunstig intelligens som støtteværktøj til for eksempel referater, søgning i overenskomster og opbygning af en fælles videnbank.
Workshops samler de delegeredes input
Under kongressen deltog alle delegerede i 2 workshops, hvor de arbejdede med de 4 strategiske temaer:
Medlemmet – hvordan gør vi medlemmerne stærkere i arbejdslivet?
Tillidsvalgte – hvordan bakker vi bedre op om tillidsrepræsentanterne?
Fagforeningerne – hvordan støtter vi dem bedst i deres arbejde?
Fællesskabet – hvordan står vi stærkere sammen som organisation?
Der blev diskuteret alt fra faglig identitet til digital understøttelse og kultur på tværs af forbundet. Et gennemgående tema var, hvordan teknologi og AI kan bruges som støtte – uden at erstatte den menneskelige kontakt.
Ambitiøse mål for kongresperioden
Serviceforbundets hovedbestyrelse har fastsat 4 konkrete målsætninger for perioden 2025-2029:
Medlemstilfredsheden skal stige med 8 procent.
Antallet af tillidsvalgte skal vokse med 10 procent.
Organiseringsprocenten skal øges med 5 procentpoint.
Mindst 5 nye fagforeninger skal bydes velkommen i fællesskabet.
”Det er ambitiøst, men realistisk, hvis vi løfter i flok,” lød det fra formandskabet under præsentationen af strategien.
Et forbund i takt med fremtiden
Med strategien lægger Serviceforbundet sig fast på at udvikle både organisationen og medlemsoplevelsen med fokus på handling, samarbejde og resultater.



