Råd og svar:

Konflikthåndtering

Her kan du læse om konflikter på arbejdspladsen, og hvordan I løser og forebygger dem. 

Hvis der opstår konflikter på din arbejdsplads, får du hjælp og råd af Serviceforbundets eksperter.Her kan du se eksperternes svar på de mest almindelige spørgsmål om konflikter og konflikthåndtering

Hvad er en konflikt

En konflikt er en tilstand af uenighed og frustration mellem to eller flere personer, som indebærer spændinger i og mellem personerne. Konflikten er ikke altid synlig, men spændingerne kan som hovedregel registreres af omgivelserne og dermed påvirke dit og dine kollegers arbejdsmiljø.

Hvordan løser jeg en konflikt?

Der findes konflikter på alle arbejdspladser, så hvis du oplever en konflikt på din arbejdsplads, er det vigtigt, at den håndteres korrekt allerede i begyndelsen, så din arbejdsplads opleves som et rart sted at være.

Hvis konflikterne får lov til at ulme, eller hvis de håndteres forkert, fører det ofte til ressourcespild og store menneskelige omkostninger. Det er derfor vigtigt, at du og dine kolleger ved noget om konflikthåndtering, så I kan forebygge, at der udvikler sig konflikter – og hvis de opstår, kan få løst dem så hurtigt som muligt.

Konflikter på arbejdspladsen har en indbygget natur. De bevæger sig fra at handle om en sag eller en arbejdsopgave til at handle om personer. Når følelserne tager over, vokser konflikterne, de kan blive personlige og dermed et problem. Det er derfor vigtigt at adskille sag og person, så I får kigget på løsninger i forhold til problemet/sagen. Dette vil åbne op for bedre relationer, da konflikten løses, og arbejdsmiljøet bliver bedre for alle.

Der findes ikke to konflikter, der er ens. Men der findes et mønster ved konflikter på arbejdspladsen, og dette mønster kan illustreres med konfliktpyramiden. Konfliktpyramiden beskriver, hvordan konflikter optrappes og giver nogle idéer til, hvordan du og dine kolleger kan løse konflikter, alt efter hvilket niveau de er på. Når du og dine kolleger har kendskab til konfliktpyramiden, kan I identificere jeres konflikter i tide og få gjort noget ved dem.

Branchearbejdsmiljørådet for Service- og Tjenesteydelser har udviklet en værktøjskasse om konflikthåndtering, som du og dine kolleger kan anvende til konfliktløsning.

Uanset størrelsen af konflikteniveauet er det altid en god idé, at du kontakter din arbejdsmiljørepræsentant, så konflikten kan løses.

Hvad er konflikttrappen?

Konflikttrappen fortæller om den proces, hvorunder konflikter kan optrappes og forværres på din arbejdsplads, Konflikttrappen bruges i analysen af alle former for konflikter, og er således en generel metode til at forebygge og løse konflikter – og kortlægge på, hvilket niveau en konflikt befinder sig.

Konflikttrappen

Bliv medlem i dag

Meld dig ind i dag og få råd og hjælp til konflikthåndtering.

Vælg fagforening