Råd og svar:

Skærmbriller

Her kan du læse om reglerne for skærmbriller, og hvornår din arbejdsgiver skal betale dine skærmbriller.

Hvis du har spørgsmål om skærmbriller, får du hjælp af Serviceforbundets eksperter, som kender dine rettighed og kan rådgive dig.

Her kan du se Serviceforbundets eksperternes svar på de mest almindelige spørgsmål om skærmbriller

Skal arbejdsgiveren betale skærmbriller?

Hvis du arbejder ved skærm, har du ret til en passende undersøgelse af øjne og syn. Dette gælder inden du begynder at arbejde ved skærmen og herefter med jævne mellemrum, da både dit syn og arbejdet foran skærmen kan ændre sig. Hvis du oplever synsproblemer eller øjengener, der kan skyldes skærmarbejdet – har du generelt også ret til en passende undersøgelse af dine øjne og syn.

Hvis du oplever øjengener ved skærmarbejde, kan det eventuelt skyldes en uhensigtsmæssigt indrettet skærmarbejdsplads og/eller dårlig belysning. Arbejdsbord, arbejdsstol og belysning skal derfor være indstillet, så du kan indtage hensigtsmæssige arbejdsstillinger med hensigtsmæssige belysningsforhold.

Din skærm, tastatur og eventuelt manuskriptholder bør så vidt muligt anbringes i samme afstand fra øjnene.

Din arbejdsgiver skal sørge for, at du får udleveret briller eller kontaktlinser, som er beregnet til det arbejde du udfører, hvis en synsundersøgelse viser, at det er nødvendigt, og hvis dine egne briller eller kontaktlinser ikke kan bruges. Undersøgelsen skal foretages af en optiker eller en øjenlæge, som din arbejdsgiver bestemmer. Du skal inddrage din arbejdsgiver, før du bestiller tid til undersøgelse. Undersøgelsen betales af din arbejdsgivere og skal så vidt muligt foregå inden for din normale arbejdstid.

Din arbejdsgiver har kun pligt til at betale for et standardstel og glas eller standardkontaktlinser.

Alt efter dine arbejdsopgaver, vil skærmbriller med enkeltstyrkeglas måske være tilstrækkelige til at opfylde kravet om skærmbriller. Hvis du har kombinerede arbejdsopgaver, som indebærer forskellige synsafstande, vil du som regel være berettiget til flerstyrkeglas.

Læs mere om Arbejdstilsynets regler om skærmarbejde

Bliv medlem i dag

Meld dig ind i dag og få råd og hjælp, hvis du skal have skærmbriller.

Vælg fagforening